Na twee geslaagde Wijken Welkom avonden (voor Schiedam-Oost en Nieuwland) is het op vrijdag 15 juli feest voor en door Schiedam-Zuid. Bewoners kunnen deze avond gratis naar het museum samen met hun familie en buren. Om er een echte feestelijke zomereditie van te maken, zijn wijkbewoners met het idee gekomen om een zomercarnaval te organiseren. Loop jij ook verkleed mee in de vrolijke optocht naar het museum?

Zomercarnaval
In de optocht lopen ook een jongleur en de Schiedamse Marjella Rooduijn op stelten mee. En natuurlijk wordt voor feestelijke muziek gezorgd. Verzamelen gebeurt om 18.15 bij de Nolet molen en van daaruit vertrekt de bonte stoet naar het museum. Hoe je verkleed komt mag je zelf weten. Als het maar vrolijk en zomers is! Jong en oud is welkom. Kun je niet meelopen en wil je graag mee met de bus? Laat het dan weten via een mailtje naar dorien@stedelijkmuseumschiedam.nl.

Alles uit de wijk
Net als de andere Wijken Welkom avonden, een serie buurtfeesten in het museum, is de avond een samenwerking met de wijk. Zo staat op het plein van het museum De IJsmobiel uit de Groenlaan op je te wachten met een verkoelend ijsje en fleuren de bloemen van Klimop Bloemen en Planten (tevens Groenelaan) het museum binnen op. Ook treedt zangtrio Jewelcase op met gezellige volksnummers en zal wijkbewoner Luis Mascaro een knap staaltje vioolspel laten horen. DJ Pat-P zorgt de rest van de avond voor een goede sfeer en lekkere meezingers.

Welkom, juist als het je eerste bezoek is
In het museum is van alles te zien en te doen op de wijkavond. ‘Het museum is net weer open en het hele gebouw straalt na de renovatie, daarom nodigen we graag iedereen uit’, vertelt Dorien Theuns, stadsprogrammeur van het museum. ‘Juist als je nog nooit of lang niet in het museum bent geweest, ben je van harte welkom.’ De avond voor Schiedam-Zuid is de derde in een serie van zes gratis buurtfeesten, steeds voor een andere wijk.

Geen kaartje nodig
Voor je bezoek heb je geen kaartje nodig. ‘We delen wel gouden tickets uit, maar die zijn er vooral zodat wij weten hoeveel mensen ongeveer komen’, legt Theuns uit. ‘En alle informatie staat erop, zodat je dat makkelijk onthoudt’. De gouden tickets krijg je als je je aanmeldt voor de avond bij Stichting J&S of bij DOCK/WOT aan de Leliestraat 10.

Buurtplaatjes en de Gorzen in Panorama Schiedam
Je kunt deze avond zelf door het hele gebouw lopen of rondgeleid worden. Ben of ken je een van de Buurtplaatjes? Alle bijna vijfhonderd Schiedammers die meedoen aan deze spaaractie zijn te zien in een tentoonstelling. Bij de Buurtplaatjes spaar je je buren in een stickerboek, net als bij de voetbalplaatjes. Niet alleen in de Buurtplaatjes tentoonstelling zie je de wijk terug. Ook in Panorama Schiedam, over de geschiedenis van de stad, zie je een deel van de Gorzen terug. Wat herken jij?

Wijken Welkom-avonden
Voor heel Schiedam is er een gratis avond. Na Oost, Nieuwland en Zuid volgen Centrum/West (26 augustus 2022), Groenoord (9 september 2022) en de Noordrand, een aantal wijken bij elkaar (7 oktober 2022). Ga je liever met familie of vrienden mee naar hun avond? Dat kan ook. De avonden duren van 19.00 – 21.00 uur.

Met dank aan
Gemeente Schiedam, VSBfonds, Mondriaan Fonds, VriendenLoterij Fonds, Fonds Schiedam Vlaardingen e.o. en De Groot Fonds

Foto bovenin: Feestelijk verklede personen tijdens de heropening. Fotografie: Marco de Swart