Vijf talenten genomineerd voor Volkskrant Beeldende Kunst Prijs*

*Van 1 oktober 2022 t/m 15 januari 2023.

De vijf kunstenaars die genomineerd zijn voor de veertiende editie van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs zijn: Salim Bayri, Minne Kersten, Bruin Parry, Saeeda Saeed en Agnes Waruguru.

De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs – sinds 2006 – is een stimuleringsprijs voor jonge kunstenaars. Voorgaande edities werden gewonnen door onder anderen Femmy Otten, Guido van der Werve, Evelyn Taocheng Wang en Floris Kaayk. In 2020 won Özgür Kar, voorgedragen door scout en directeur Stedelijk Museum Amsterdam Rein Wolfs. De winnaar ontvangt een geldprijs van tienduizend euro. Wie we prijs dit jaar wint wordt bekend gemaakt in november 2022, wanneer als de tentoonstelling enkele weken geopend is in Stedelijk Museum Schiedam.

De vernieuwde zalen van Stedelijk Museum Schiedam lenen zich perfect voor het tonen van de werken van deze jonge, getalenteerde kunstenaars. ‘Na de verbouwing beschikken we over prachtige zalen om de werken goed tot hun recht te laten komen. Maar dat is niet de enige reden waarom we dit najaar deze tentoonstelling graag organiseren. Het past hier goed, omdat ons museum zich al sinds 1956 richt op jonge kunstenaars en een springplank wil zijn voor jong talent. Veel kunstenaars kregen hier hun eerste museale presentatie”, vertelt Catrien Schreuder hoofd Collectie & Tentoonstellingen Stedelijk Museum Schiedam.

De vijf jonge kandidaten worden voor deze prijs voorgedragen door onafhankelijke scouts. Dit jaar zijn dat: Hester Alberdingk Thijm, directeur kunstcollectie AkzoNobel; Abdelkader Benali schrijver; Aukje Dekker, kunstenaar en oprichter Sexyland; Yasmijn Jarram, curator Kunstmuseum Den Haag; Shirin Mirachor, oprichter A-Wake Rotterdam. De scouts treden op als ‘ambassadeur’ van hun kandidaat.

De prijs wordt toegekend door de Volkskrant. Er wordt samengewerkt met het Stedelijk Museum Schiedam, dat ook de tentoonstelling organiseert en met ondersteuning van de Stichting Stokroos een randprogrammering verzorgt. De geldprijzen worden beschikbaar gesteld door de Rabobank Nederland. Naast de juryprijs – die in december bekend wordt gemaakt – is er een publieksprijs, gebaseerd op stemmen van de museumbezoekers. Deze prijs wordt uitgereikt op een speciale Volkskrant beeldende kunst dag.

Salim Bayri (1992)

Abdelkader Benali draagt Salim Bayri voor. Zijn motivatie: ‘Salim Bayri gedraagt zich als een duizendpoot in een zelfontwikkelde metaverse waar non-discriminatoir alle vormen welkom zijn als grondstof voor exploratie. Papier, keramiek, Virtual Reality, fotografie; Bayri doet ermee wat hij wil: prikkelend commentaar leveren op maatschappelijke zelfbeelden en de kortstondigheid der dingen tot tableau vivant omtoveren. Sneller dan de wind gaat hij.’  

Minne Kersten (1993)

Kersten is voorgedragen door Yasmijn Jarram: ‘Op poëtische wijze verweeft Minne Kersten zeer persoonlijke thema’s als rouw, verlies en herinnering met het collectieve domein van fictie, fabels en symbolen. Vanuit haar achtergrond in zowel beeldende kunst als literatuur weet Kersten het verhalende en het fysieke - verbeelding versus materiaal, tast, lichaam – samen te brengen in prachtig vervreemdende films, installaties en schilderijen die onder de huid kruipen.’ 

Bruin Parry (1999)

Aukje Dekker over haar keuze voor Parry: ‘Bruin inspireert mij vanaf de eerste dag dat ik hem ontmoette. Het gemak waarmee hij van genre wisselt, de bezetenheid waarmee hij zijn onderwerpen uitleeft. Van zijn eigen muziek tot wandkleden; alles ademt leven en schijt. Maar bovenal vertelt Bruin een verhaal dat ik graag wil horen en waarvan ik denk dat het voor veel meer mensen interessant is dan binnen de Outsider context.'

Saeeda Saeed (1988) 

Shirin Mirachor over haar voordracht: ‘Saeeda Saeed is een visueel activist die in haar werk, haar zijn en de thematiek vertrekt vanuit urgentie. Zoekend naar de loopholes binnen de digitale realiteit, met een sterk bewustzijn voor de geopolitieke context, zet zij kunst in op plekken waar politieke antwoorden missen. Altijd op een speelse, slimme, verleidelijke en gewaagde manier dat enkel beantwoord kan worden met een diepe buiging.’

Agnes Waruguru (1994)

Hester Alberdingk Thijm: ‘Agnes Waruguru verleidt ons met zachte installaties waarin textiel, schilderkunst, bloemblaadjes, klei en kralen samenkomen. Tradities en objecten uit haar geboorteland Kenia komen bij elkaar in de semi- abstracte beelden en roepen door geur en kleur een fysieke ervaring op die herinneringen losmaken. Zij is een kritische en sensitieve chroniqueur over het grote verhaal van het menszijn, familie, natuur en identiteit die wij in het individualistische Westen zijn kwijt geraakt.’