Onze joker: Manon van Hoeckel*

*Of noem haar artist-in-residence.

Het kan zomaar dat je haar in het museum tegenkomt: Manon van Hoeckel. Ze is ontwerper en beeldend kunstenaar en vanaf december 2019 vijf maanden lang de joker van het museum. Je zou ook kunnen zeggen dat ze artist-in-residence is.

Leuker

Van Hoeckel kijkt mee in het museum, spreekt met werknemers en bezoekers en doet allerlei interventies om het museum leuker, toegankelijker, verrassender of beter te maken. Net als een jokerkaart is ze dus (bijna) overal voor in te zetten.

Kapperszaak

Voor het museum is ze geen onbekende. Ze werkte mee aan de tentoonstelling Familie. Daarbij richtte ze In de tentoonstellingszaal een kapperszaak in, samen met zeventien Schiedamse kappers. De kappersstoel is ten slotte de geknipte setting voor een goed gesprek over familie.