Timo Demollin, Turns, 2022*

*Kunstwerk in het trappenhuis.

In 2020 kocht Timo Demollin (1988) op een veiling twintig houten deurknoppen (1880-1919) uit het Sint Jacobs Gasthuis, het huidige Stedelijk Museum Schiedam. Zijn installatie in het trappenhuis, Turns, bestaat uit zes abstracte wandsculpturen gebaseerd op deze deurknoppen. Ambachtelijke houtdraaiers uit Schiedam en Rotterdam maakten er vier op de draaibank. De twee ovale vormen zijn met hulp van een computergestuurde freesmachine gemaakt.

Deurknoppen geven toegang tot verschillende ruimtes maar kunnen die ook afsluiten. In het Sint Jacobs Gasthuis leefden vrouwen en mannen gescheiden, ieder in een eigen vleugel, ook als ze met elkaar getrouwd waren. De oorspronkelijke deurknoppen vormen een herinnering aan deze scheiding. Daarnaast verwijzen ze naar de geschiedenis van de Schiedamse houtnijverheid, waarvan nog sporen te vinden zijn in de historische collectie van het museum. Vroeger was er in de kelder zelfs een stijlkamer ingericht als houtwerkplaats en kuiperij voor de jeneverindustrie.

De titel Turns kan letterlijk worden opgevat als het draaien van deurknoppen om ruimtes te betreden, maar ook als de techniek van houtbewerking waarbij het gereedschap en het werkstuk om elkaar heen draaien. Turns zinspeelt daarnaast op wentelingen in de programmeringsvoorkeuren van het museum, die met de tijd veranderen.

De twintig oorspronkelijke deurknoppen zijn te vinden onderin het trappenhuis, door de kunstenaar verwerkt in een vitrine met een formeel raster. Daarmee vormt het een knipoog naar de Zero-collectie van het museum.

Timo Demollin (1988)
Turns, 2022
Handgedraaid platanen, vuren, lariks, iepen; CNC-gedraaid en CNC-gefreesd tulpenboomhout; handgedraaid en CNC-gefreesd mahonie

Vervaardigd door lokale en regionale houtdraaiers (Maarten den Breeijen, Jasper Kaarsemaker, Marisa Klaster, Tijn Remmerswaal, Doornekamp Wood Specials, Woodwave)

Dit werk is mogelijk gemaakt dankzij een genereuze bijdrage uit naam van Piet en Ida Sanders-Sanders.

Beeld: Timo Demollin, Turns, 2022. Fotografie: Gerrit Schreurs