Wijnanda Deroo (1955)

Wijnanda Deroo (1955) maakt portretten van ruimtes, waarin ze hun atmosfeer wil vangen. Bekend zijn haar foto’s van Indonesische hotelkamers en vervallen synagogen in New York.

Opvallend stil

Wijnanda Deroo (1955) studeert in 1979 af aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem. Tegenwoordig woont en werkt ze vanuit New York en Amsterdam. In Deroo’s foto’s is het opvallend stil. Zelfs de tijd lijkt er stil te staan. Er is geen mens of dier te zien. Bij het zien van haar verstilde, vaak zwart-witte interieurfoto’s krijg je echter wel de indruk dat er menselijke aanwezigheid is. Alsof er net mensen uit beeld zijn gelopen.

Wijnanda Deroo, Graauwe Hengst, 2016. Collectie: Stedelijk Museum Schiedam.

Portret van een ruimte

Deroo wil niet de ruimte zelf, maar juist de atmosfeer vangen. Daarom zijn haar foto’s ook niet in scène gezet en maakt ze gebruik van natuurlijk licht. Haar foto’s gelden als portretten van de ruimtes waarin we leven en werken. Ze prikkelen de nieuwsgierigheid en leggen de relatie tussen geschiedenis, tijd en herinnering bloot.

Wijnanda Deroo, Loopuyt, 2016. Collectie: Stedelijk Museum Schiedam.

Wijnanda Deroo, 't Vierkantje, 2016. Collectie: Stedelijk Museum Schiedam.

Hotelkamers en restaurants

Deroo maakt naam met haar foto’s van tijdelijk leegstaande of zelfs verlaten gebouwen. Bekend zijn haar series over Indonesische hotelkamers en restaurants, Nederlandse huiskamers en vervallen synagogen in New York. Ook volgt ze bijna tien jaar lang de renovatie en de nieuwbouw van het Rijksmuseum in Amsterdam, waar ze onder andere de leegstaande eregalerij fotografeert.

Wijnanda Deroo, Jeneverie ’t Spul, 2016. Collectie: Stedelijk Museum Schiedam.