Een plek van mensen

‘We hebben nieuwe mensen enthousiast voor het museum weten te maken en onze bekendheid vergroot’, zegt museumdirecteur Deirdre Carasso. ‘De campagne illustreerde precies waarvoor we zijn genomineerd; dat we een plek zijn van mensen, gedragen door de stad.’

Nog een keertje-kaartje

Met het prijzengeld van € 100.000 gaat het museum het plein vóór het museum net zo gezellig en verrassend maken als de rest van het gebouw. In het verlengde van de gastvrijheid, introduceert het museum ook een nieuw entreeticket: het nog-een-keertje-kaartje. Was het bezoek niet helemaal wat je ervan verwachtte dan krijg je hem gratis en kun je opnieuw langskomen.

Je hoeft het niet mooi te vinden

Het thema publieksvriendelijkheid van deze 12de editie stond al hoog in het vaandel bij Pierre Janssen, voormalig directeur van het museum. Hij zei: ‘Je hoeft het niet mooi te vinden. Dat vind ik soms ook niet, maar word niet boos en loop niet weg. Iemand heeft het toch maar gemaakt en er een bedoeling mee.’ Hij liet mensen nadenken over wat ze zagen, zegt Carasso. ‘Dat doen wij hem na. Maar ben je echt teleurgesteld, dan kun je ons dat laten weten. Dan geven we je een nieuw, gratis kaartje voor een volgende tentoonstelling.’ Lees hier verder over het nog een keertje-kaartje.

Goede ervaring

Het nog-een-keertje-kaartje is geïnspireerd door Theater aan de Schie, het enige theater in Nederland met een vergelijkbare mogelijkheid. ‘Net als zij vinden wij dat het belangrijk is dat mensen een goede ervaring hebben’, verduidelijkt Carasso. ‘En dat bezoekers iets proberen dat ze nog niet kennen. Wat publieksvriendelijkheid betreft loopt Schiedam echt voorop.’

Betaal wat je het waard vindt

De publieksvriendelijkheid blijkt ook in het museumcafé. Daar staat een buffet met lekkere dingen, veelal lokale producten als chocopasta, kaas, koffie en thee. Je kunt er zelf je brood snijden en pakken waar je zin in hebt. Na afloop betaal je wat je het waard vond. Deze manier van lunchen is niet alleen gastvrij maar ook uniek. Om je helemaal thuis te voelen kunnen bezoekers muziek draaien en op tafel tekenen. De kleurpotloden staan klaar.

Grootste publieksprijs van Nederland

De BankGiro Loterij Museumprijs is de grootste publieksprijs van Nederland. Dit jaar waren er ruim 75.000 stemmen. Daarvan ging 39% naar het Stedelijk Museum Schiedam. Ieder jaar staat een andere categorie centraal. Behalve het Stedelijk Museum Schiedam waren het Museum Rotterdam en het Van Abbemuseum in Eindhoven voor de Museumprijs 2019 genomineerd. Zij kregen respectievelijk (31%) en (30%) van de stemmen.

Initiatiefnemers

De Museumprijs is een initiatief van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de BankGiro Loterij, in samenwerking met de Museumvereniging. De BankGiro Loterij is dé cultuurloterij van Nederland. In 2019 verdeelt de organisatie een bedrag van € 79,4 miljoen onder 77 culturele organisaties.