Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2022*

*30 september 2022 t/m 15 januari 2023.

De vier kunstenaars die genomineerd zijn voor de veertiende editie van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs zijn: Salim Bayri, Minne Kersten, Bruin Parry en Agnes Waruguru.

Jonge en geëngageerde kunstenaars
Een onheilspellende installatie, een zelfportret als Michael Jackson, een high-tech universum of een zacht landschap vol bloemen. Bayri, Kersten, Parry en Waruguru laten op geheel eigen wijze met hun kunst een kritisch, relevant geluid horen. “Dat past goed bij ons museum. Wij volgen jonge en geëngageerde kunstenaars vanaf de start van hun kunstenaarschap, verrijken de collectie met hun werken en tonen dit in onze exposities”, vertelt directeur Anne de Haij.

Museum als springplank voor talent
De vernieuwde zalen van Stedelijk Museum Schiedam lenen zich perfect voor het tonen van de werken van deze jonge, getalenteerde kunstenaars. ‘Na de verbouwing beschikken we over prachtige zalen om de werken goed tot hun recht te laten komen. Maar dat is niet de enige reden waarom we dit najaar deze tentoonstelling graag organiseren. Het past hier goed, omdat ons museum zich al sinds 1956 richt op jonge kunstenaars en een springplank wil zijn voor jong talent. Veel kunstenaars kregen hier hun eerste museale presentatie”, vertelt Catrien Schreuder hoofd Collectie & Tentoonstellingen Stedelijk Museum Schiedam.

Scouts
De vier jonge kandidaten zijn voor deze prijs voorgedragen door onafhankelijke scouts. Dit jaar zijn dat: Hester Alberdingk Thijm, directeur kunstcollectie AkzoNobel; Abdelkader Benali schrijver; Aukje Dekker, kunstenaar en oprichter Sexyland; Yasmijn Jarram, curator Kunstmuseum Den Haag; Shirin Mirachor, oprichter A-Wake Rotterdam. De scouts treden op als ‘ambassadeur’ van hun kandidaat.

Salim Bayri (1992)

Abdelkader Benali droeg Salim Bayri voor. Zijn motivatie: ‘Salim Bayri gedraagt zich als een duizendpoot in een zelfontwikkelde metaverse waar non-discriminatoir alle vormen welkom zijn als grondstof voor exploratie. Papier, keramiek, Virtual Reality, fotografie; Bayri doet ermee wat hij wil: prikkelend commentaar leveren op maatschappelijke zelfbeelden en de kortstondigheid der dingen tot tableau vivant omtoveren. Sneller dan de wind gaat hij.’

Minne Kersten (1993)

Kersten is voorgedragen door Yasmijn Jarram: ‘Op poëtische wijze verweeft Minne Kersten zeer persoonlijke thema’s als rouw, verlies en herinnering met het collectieve domein van fictie, fabels en symbolen. Vanuit haar achtergrond in zowel beeldende kunst als literatuur weet Kersten het verhalende en het fysieke - verbeelding versus materiaal, tast, lichaam – samen te brengen in prachtig vervreemdende films, installaties en schilderijen die onder de huid kruipen.’

Bruin Parry (1999)

Aukje Dekker on her decision to nominate Parry: ‘Bruin has inspired me since the first day I met him. The ease with which he switches genres, the obsession with which he indulges his subjects. From his own music to wall hangings, all his creations breathe life and have an air of rebelliousness. But more than anything, Bruin tells a story that I want to hear and that I think many more people would be interested in beyond the “outsider” art world.’

Ag­nes Wa­rugu­ru (1994)

Hester Alberdingk Thijm on Agnes Waruguru: ‘Agnes Waruguru entices us with soft installations that intertwine textiles, painting, flower petals, clay and beads. Traditions and objects from her native Kenya converge in the semi-abstract images, and scents and colours evoke a physical experience that stirs memories. She is a critical and perceptive chronicler of the great story of humanity, family, nature and identity that we have lost in the individualistic West.’

De juryprijs
De prijs van €10,000 wordt toegekend door een onafhankelijke jury. Dit jaar bestaat de jury uit: Lilianne Ploumen, (voorzitter, lid van PvdA), Maru Asmellash, (mede-oprichter van modemerk New Originals en Kazerne Reigersbos), Sarah van Binsbergen (kunstcriticus bij de Volkskrant), Jacqueline Grandjean (directeur Noordbrabants Museum) en Navid Nuur (kunstenaar, winnaar van de VKBK prijs 2010).

Publieksprijs
Tot 19 december was het mogelijk om je stem uitbrengen in de tentoonstelling voor de publieksprijs. Deze prijs, die bestaat uit een geldbedrag van €2,500, wordt uitgereikt op een speciale Volkskrant Beeldende Kunstprijs publieksdag op 8 januari. Voor meer informatie, houd onze agenda in de gaten!

Algemene informatie
De juryprijs wordt in december toegekend door de Volkskrant. Er wordt samengewerkt met het Stedelijk Museum Schiedam, dat ook de tentoonstelling organiseert en met ondersteuning van de Stichting Stokroos een randprogrammering voor kunstenaars verzorgt. De geldprijzen worden beschikbaar gesteld door de Rabobank Nederland.

Over de prijs
De Volkskrant Beeldende Kunstprijs – sinds 2006 – is een stimuleringsprijs voor jonge kunstenaars tot 36 jaar. Voorgaande edities werden gewonnen door onder anderen Femmy Otten, Guido van der Werve, Evelyn Taocheng Wang, Floris Kaayk en Özgür Kar, die werd genomineerd door scout en directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam Rein Wolfs. De winnaar ontvangt een geldprijs van €10,000.

Met dank aan
Gemeente Schiedam, de Volkskrant Beeldende Kunstprijs, Rabobank, Stichting Stokroos en het Jaap Harten Fonds.