Schiedammers krijgen een Kunstlogé*

*Om thuis een week van te genieten.

10 nov t/m 28 jan 2021

Vier kunstwerken uit onze collectie logeren de komende maanden thuis bij verschillende Schiedammers.

Het museum levert elk werk af bij vier mensen die er een week van mogen genieten. Daarna brengen de museummedewerkers de kunst naar het volgende logeeradres. De deelnemers kiezen zelf aan wie ze de Kunstlogé gunnen. Door het stokje – in dit geval het kunstwerk – door te geven, bivakkeren de vier werken van Jaap Nanninga, Piet van Stuivenberg, Sarah van der Pols en Jan Maarten Voskuil telkens bij een andere Schiedammer. Het project Kunstlogé, uit het museum, in je huis loopt tot en met 28 januari 2021.

Visite

Het project is coronaproof en past bij deze periode waarin veel mensen thuis zitten. ‘Iets van de inspiratie die mensen in het museum zoeken, komen we nu brengen’, zegt Catrien Schreuder, Hoofd Tentoonstellingen en Collecties. Klik hier om te kijken waar de Kunstlogés op visite waren. En bekijk hier het NOS Journaal waar we opdoken tussen de Duitse bondskanselier Angela Merkel en coronaminister Hugo de Jonge. Het fragment begint bij 13.30. We vertelden er ook over bij NPO Radio 1 en op televisie bij NPO 2, dat zie je hier. Ook leuk is het artikel in de Volkskrant.

Komisch

Tijdens de logeerweek krijgen de deelnemers een dagboek om op te schrijven wat opviel. Ook hebben ze een gesprek met Dieneke, onze stagiair. Dat leverde de eerste week bijzondere reacties op. Süeda Işık die in Groenoord woont, vertelde dat het werk van Piet van Stuivenberg goed bij haar karakter past. De student geschiedenis en journalist zei: ‘Ik vond het werk best komisch en de kleuren best donker en hard, zo voel ik mij eigenlijk ook wel.’ In het dagboek schreef ze: ‘Ik zie dansende entiteiten, moderne dans. Het is alsof ze de chaos in het leven vertellen in een grap.’

Eigen leven

Wilco in Kethel hing het werk in de woonkamer aan de muur. De visite – een stel fladderende vogels op het nest van Jaap Nanninga – inspireerde hem bij het afmaken van zijn eigen kunstwerk. Hij schreef ook: ‘Door het interview (met Dieneke, red) en de inspiratie die er van de actie uitgaat, ga ik zelf kijken hoe ik zelf kunst meer kan betrekken in mijn eigen projecten en leven.’ Wilco verkoopt in de zomer ijsjes in een ijscowagen en adviseert mensen over verzekeringen. 

Rustgevend 

Jan Schrijver, journalist van De Schiedammer, woont in de wijk Spaland/Sveapark. Hij kreeg een driedimensionaal werk van Jan Maarten Voskuil. Hij noteerde: ‘Ik had er niet veel mee en ik heb er niet veel mee. Rustgevend is het wel.’ Zijn vriendin Louise Melchers: ‘Ik zie er een onbeschreven blad in, je kunt nog alle kanten op. Is het de eerste, maagdelijke pagina van een boek of zijn het juist de laatste onbeschreven, bladzijdes van een boek? [….] Onbeschreven is ook heerlijk rustig.’

Oscar Wilde

Het werk van Sarah van der Pols hing bij de familie van Zahra Alkaebi. Ze wonen in de wijk Nieuwland. Haar dochter Huda houdt van tekenen en schilderen. In het dagboek citeert ze de Britse schrijver en dichter Oscar Wilde: ‘Art is the only serious thing in the world, and the artist is the only person who is never serious.’ (‘Kunst is het enige serieuze in de wereld, en de kunstenaar is de enige persoon die nooit serieus is.’) Ook plakte ze er een eigen schilderwerkje in.

Drempel

Het museum laat de Kunstlogés tot en met eind volgend jaar door de stad reizen. De gemeente renoveert het museumgebouw, de deur is dicht. ‘Onze kunst is van alle Schiedammers’, zegt stadsprogrammeur Dorien Theuns. ‘Omdat je het werk nu niet kunt zien, komen we op deze manier naar je toe. We hopen dat de Kunstlogés bij allerlei soorten mensen thuis komen, ook bij Schiedammers die niet zo snel over de drempel van het museum stappen.’ Het zijn originele werken, geen reproducties.

Divers

De Kunstlogés zijn figuratief en abstract, kennen veel en weinig kleur, en zijn van makers van nu en overleden kunstenaars. Twee zijn in Schiedam geboren en werk(t)en daar ook. Dat laatste geldt voor Piet van Stuivenberg (1901-1988), die ook in Schiedam stierf. Zijn werk vind je op straat in de openbare ruimte in Schiedam en Rotterdam. De Kunstlogé van Van Stuivenberg heeft geen titel. Dat is een bewuste keuze van de kunstenaar. Hij laat aan de kijker wat hij of zij erbij voelt. 

Fijne afhankelijkheid

Van Stuivenbergs werk is kleurrijk, net als Vogels op nest van Jaap Nanninga (1904-1962). ‘Ik zoek geen kleur, ik vind kleur’, zei Nanninga. Hij had contact met Karel Appel en voelde zich verwant aan de kunstenaarsgroep CoBrA. Ook het werk van Sarah van der Pols (1974) is figuratief. In haar Amae 23 herken je de bovenkant van een liggend persoon. De titel is Japans en staat voor de emotie ‘fijne afhankelijkheid’. Van der Pols woont en werkt in Schiedam.

Sculptuur

Net als Sarah van de Pols is Jan Maarten Voskuil een hedendaags kunstenaar. Zijn schilderij hangt niet plat aan de muur, misschien is het wel een sculptuur, een driedimensionaal werk. Hij laat zich inspireren door Theo van Doesburg, kunstenaar en oprichter van De Stijl. ‘Het hoeft niks voor te stellen’, zegt Voskuil over zijn werk waarvoor hij strenge wiskundige principes hanteert. De Kunstlogé heeft als titel 6,4 cm.

Praatstuk

‘We zijn heel benieuwd naar de verhalen in het dagboek, daar kunnen we veel van leren’, zegt Theuns. ‘Hoe kijkt iedereen op zijn of haar eigen manier naar het werk? En in hoeverre is het kunstwerk een conversation piece, een stuk om bij te praten over persoonlijke onderwerpen of maatschappelijke thema’s?’ Het museum liet zich voor het project inspireren door Verhalenhuis Belvédère dat eerder dit jaar werk van Wally Elenbaas op estafette stuurde. De kunstenaar woonde lange tijd in het huis waar nu het verhalenhuis is gevestigd.

Zorg

Het halen en brengen van de Kunstlogés gaat deze maanden op anderhalvemeter-afstand en volgens de geldende coronaregels. ‘We vinden het natuurlijk wel spannend’, zegt Schreuder. ‘Het is niet echt gebruikelijk dat museumstukken bij mensen thuis aan de muur hangen. Het gaat om kwetsbare kunst, waarvan twee al meer dan vijftig jaar oud zijn.’ Het museum brengt de Kunstlogés zelf en hangt ze op. Alle gastheren en -vrouwen krijgen een handleiding. ‘Daardoor zijn we er zeker van dat iedereen de werken met veel zorg zal behandelen.’

Met dank aan

Gemeente Schiedam, VSBfonds, BankGiro Loterij Fonds, Mondriaan Fonds, VluchtelingenWerk, S’DAM