Lotti van der Gaag

Lotti van der Gaag (Den Haag 1923 – Den Haag 1999) volgt van 1948 tot 1949 lessen aan de Vrije Academie in Den Haag. Gestimuleerd door haar leermeester Livinus van de Bundt gaat ze boetseren met klei en gips. Als ze in het Stedelijk Museum Amsterdam werk ziet van de beeldhouwer Ossip Zadkine vertrekt ze in haar eentje naar Parijs om bij hem in de leer te gaan. In Parijs vindt ze een atelierruimte bij de CoBrA-kunstenaars Karel Appel en Corneille.

‘Mijn beelden zouden aanspoelsels der demonische zee kunnen zijn’

Lotti van der Gaag

Oerfiguren

In de sculpturen van Van der Gaag zijn allerlei fantasiewezens en oerfiguren te herkennen: bosgoden, maanmannen en woudlopers. Haar spontane boetseertechniek kenmerkt haar oeuvre. Ze werkt niet volgens een vast ontwerp, maar maakt een maquette waar ze vrijelijk omheen boetseert. Ook maakt ze zo’n driehonderd schilderijen. Van der Gaag vindt aansluiting bij de informele kunst, een kunststroming die na de Tweede Wereldoorlog opkomt.

 

Maartje Korstanje  (Goes, 1982)

Net als voor Lotti van der Gaag zijn intuïtie en verbeelding de belangrijk voor Maartje Korstanje. Wat de kunstenaars nog meer bindt, is dat je eindeloze rondjes om hun beelden kunt blijven lopen. Steeds verschijnt een ander beeld, met een vorm die nooit voorspelbaar is.

Maartje Korstanje, ZT, 2018. Fotografie: Fleur Beerthuis

 

Meesterlijke vrouwen

De kunstwereld is nog altijd een jongensclub. Slechts 13% van de kunst in Nederlandse musea is gemaakt door vrouwen, blijkt uit onderzoek eerder dit jaar van Mama Cash.

 

Uit de kunstgeschiedenis geschreven

Hoe beroemd sommige vrouwen ook waren, na hun dood werden ze uit de kunstgeschiedenis geschreven. Een flink aantal raakte in vergetelheid. De tentoonstelling Meesterlijke vrouwen brengt daar verandering in. We laten tien pioniers zien, samen met makers van nu. Klik hier.

 

Vrouwenvleugel

De tentoonstelling is heel toepasselijk te zien in wat ooit de vrouwenvleugel was van het Sint Jacobs Gasthuis. Dat gebouw werd in 1787 in gebruik genomen. Sinds 1940 is het Stedelijk Museum Schiedam er gevestigd.

Lotti van der Gaag, Bosgod, 1966. Collectie Stedelijk Museum Schiedam. Fotografie: Bob Goedewaagen, © Pictoright Amsterdam 2019

Met dank aan

 

Disclaimer

Wij proberen van foto’s en ander materiaal zoveel mogelijk de rechthebbende te achterhalen om het materiaal met diens toestemming te kunnen gebruiken. Het kan zijn dat dit niet in alle gevallen gelukt is. Mocht er materiaal zijn waarvan je kunt aantonen rechthebbende te zijn en wil je niet dat wij dit materiaal op de huidige manier op onze website gebruiken, neem dan contact met ons op.