Fré Cohen

Fré Cohen (Amsterdam 1903 – Borne 1943), geboren in een Joods arbeidersgezin, ontwerpt in 1921 haar eerste advertenties. Ze is dan 18 jaar. Haar talent blijft niet onopgemerkt. Met een studiebeurs volgt Cohen lessen aan de Amsterdamsche Kunstnijverheidsschool, waar zij afstudeert als graficus. Ze wordt al jong lid van de Arbeiders Jeugd Centrale (AJC) en blijft altijd in socialistische kringen werken, onder andere voor de SDAP, vakbonden en ministeries. Ook illustreert ze tijdschriften als De Proletarische Vrouw.

‘Alle (…) invloeden heeft Fré Cohen op geheel eigen wijze tot een strikt persoonlijke stijl verwerkt’ 
Oud-AJC’er Dick Dooijes

Cultuur als onderdeel van het leven van de arbeider

In haar werk zie je de invloed van De Stijl en de Amsterdamse School. Ze kiest voor de kleuren zwart, wit en rood. Daarmee draagt ze een socialistisch ideaal uit: cultuur kan en moet een vast onderdeel worden van het leven van de arbeider. Tijdens de Tweede Wereldoorlog moet Cohen onderduiken. Als zij in 1943 wordt ontdekt op haar onderduikadres maakt ze een einde aan haar leven. Ze is dan 40 jaar.

Joyce Overheul (’s-Hertogenbosch, 1989)

Joyce Overheul en Fré Cohen putten uit dezelfde bron om hun boodschap over te brengen. Bij Overheul zien we een reusachtige vuist die de Amerikaanse raket verplettert met daarboven de Noord-Koreaanse zegevierende vlag. Fré Cohen gebruikt de vlag ook in haar grafische ontwerpen voor haar socialistische opdrachtgevers.

Meesterlijke vrouwen

De kunstwereld is nog altijd een jongensclub. Slechts 13% van de kunst in Nederlandse musea is gemaakt door vrouwen, blijkt uit onderzoek eerder dit jaar van Mama Cash. Hoe beroemd sommige vrouwen ook waren, na hun dood werden ze uit de kunstgeschiedenis geschreven. Een flink aantal raakte in vergetelheid. De tentoonstelling Meesterlijke vrouwen brengt daar verandering in. We laten tien pioniers zien, samen met makers van nu. Klik hier.

Met dank aan

De tentoonstelling is heel toepasselijk te zien in wat ooit de vrouwenvleugel was van het Sint Jacobs Gasthuis. Dat gebouw werd in 1787 in gebruik genomen. Sinds 1940 is het Stedelijk Museum Schiedam er gevestigd.

 

 

Disclaimer

Wij proberen van foto’s en ander materiaal zoveel mogelijk de rechthebbende te achterhalen om het materiaal met diens toestemming te kunnen gebruiken. Het kan zijn dat dit niet in alle gevallen gelukt is. Mocht er materiaal zijn waarvan je kunt aantonen rechthebbende te zijn en wil je niet dat wij dit materiaal op de huidige manier op onze website gebruiken, neem dan contact met ons op.