Een bonte verzameling gewone mensen*

*Buurtplaatjes Schiedam.

14 mei t/m 16 oktober 2022

Als de spaaractie van de Buurtplaatjes in een aantal Schiedamse wijken nog volop bezig is, hangt de bonte verzameling van mensen ook in het Stedelijk Museum Schiedam. Vanaf 14 mei 2022 maak je kennis met alle Schiedamse ‘plaatjes’. Denk aan Lennox in de categorie Mensen die de zin van het leven hebben gevonden en kapper Ingrid die ooit een klant wegstuurde omdat zijn haar te veel klitten had. Later hoorde ze dat de ‘klittenman’ naar de hondenkapper was gegaan. Schiedammers die als ‘plaatje’ aan de Buurtplaatjes meedoen, kunnen als ze hun stickerboek bij de kassa laten zien, één keer gratis naar alle tentoonstellingen in het museum. Neem je iemand mee dan hoeft die persoon ook niet te betalen.

Heropening
‘De tentoonstelling is meer dan een overzicht van Schiedammers’, zegt museumdirecteur Anne de Haij. ‘Het laat zien dat we meer met elkaar gemeen hebben dan we denken.’ De opening valt samen met de feestelijke heropening van het museumgebouw dat anderhalf jaar dicht was vanwege een gemeentelijke renovatie. De Buurtplaatjes is een samenwerking met kunstenaar Maarten Bel. Het werkt net als bij de Pokémon- of voetbalplaatjes, alleen krijg je je stickers niet bij een grote supermarkt maar bij lokale ondernemers. En je spaart buurtbewoners in plaats van bekende voetballers.

Bezoeker in de tentoonstelling. Fotografie: Marco de Swart

Wijken Welkom

De Haij vertelt dat de openingsdag het begin vormt van Wijken Welkom, een nieuw initiatief waarbij het museum alle Schiedammers uitnodigt voor een feestelijke wijkavond. ‘Op zo’n avond kun je samen met je buren gratis een kijkje nemen in het museum. De hapjes, muziek en rondleiders komen uit je eigen wijk. We lopen samen naar het museum of komen je halen met een bus, net als bij een schoolreisje.’

Ideeën?
Er zijn zes avonden voor Oost (10 juni 2022), Nieuwland (24 juni 2022), Zuid (15 juli 2022), Centrum/West (26 augustus 2022), Groenoord (9 september 2022) en de Noordrand, een aantal wijken bij elkaar (7 oktober 2022). De avonden duren van 19.00 – 21.00 uur. Voor vragen, opmerkingen of ideeën kun je een bericht sturen naar dorien@stedelijkmuseumschiedam.nl. Meer over Wijken Welkom lees je hier.

Kip Moos
In het museum zie je onder de titel Een bonte verzameling gewone mensen alle bijna vijfhonderd plaatjes en lees je de verhalen van de deelnemers. Je ontmoet Cor, die met kip Moos in de categorie zit van Mensen die weleens in de Lange Haven hebben gezwommen. In de categorie over blunders, maak je maak kennis met Anja, die in Cuba twee keer op een verkeerd vliegveld stond. Bokser Don Diego Poeder, driemaal Nederlands kampioen en eenmaal wereldkampioen, doet ook mee.

Staatsecretaris Gunay Uslu met Schiedammers René en Ise. Fotografie: Aad Hoogendoorn

Allerlaatste plaatje
Op een ronddraaiende spiegel vind je ook het allerlaatste plaatje van de spaaractie in het Centrum, Nieuwland en Noord. Je kunt dat plaatje bij de kassa ophalen om je boek vol te maken. En er staat een vraag- en aanbodzuil om de laatste plaatjes te ruilen en een advertentie op te hangen. Misschien zoek je iemand uit jouw categorie om samen iets te gaan doen. Sta je niet in een van de vijf stickerboeken dan kun je achterlaten in welke (zelfbedachte) categorie jij graag zou horen. De tentoonstelling is ook voor mensen die niet in het boek staan.

Mooi denken
Stuk voor stuk zijn de verhalen de moeite waard, vertelt projectleider Dorien Theuns. ‘Er zijn vrolijke quotes en ontroerende verhalen, bijvoorbeeld in de categorie Mensen die diep in de put zaten, maar er weer uitgekomen zijn.’ Populair was de categorie Mensen die altijd het mooie in andere mensen zien. Harun uit Nieuwland zegt: ‘Güzel gören güzel düşünür. Güzel düşünen, hayatından lezzet alır’, ofwel: ‘Wie mooi kijkt, zal mooi denken. Wie mooi denkt, zal van de smaak van het leven genieten.’

Bezoekers in de tentoonstelling. Fotografie: Marco de Swart

Idee
De Buurtplaatjes ontstond in het hoofd van kunstenaar Maarten Bel. Hij spaart tweedehands mokken en cd’s met walvisgeluiden en vroeg zich af waarom hij zijn buren zo slecht kent en wat hij daaraan kan doen. Bel: ‘Die twee dingen telde ik op en ik dacht: ‘kon je je buren maar sparen!’ Na een eerste Buurtplaatjes-actie in Schiedam-Oost volgden Schiedam-Zuid/West, Centrum, Nieuwland en Noord. De vijf boeken tellen samen bijna vijfhonderd plaatjes. De spaaracties lopen t/m eind juni 2022.

Met dank aan
Gemeente Schiedam, VSBfonds, VriendenLoterij Fonds, Mondriaan Fonds, Fonds Schiedam Vlaardingen, G. Ph. Verhagen-Stichting, De Groot Fonds

Beeld bovenin: Maarten Bel met de Buurtplaatjes. Fotografie: Aad Hoogendoorn