Het bestaat uit drie losse vellen met bladeren van één boom. Het was de vries’ eerste werk waarbij processen in de natuur de compositie bepalen. De werken waren aan drie verschillende eigenaren verkocht. Het ensemble dat tot en met 16 juni 2019 is te zien, kon worden verenigd dankzij een bijdrage van de Vereniging Rembrandt. Ook droeg het Mondriaan Fonds bij.

Sleutelwerk

De experts bij de Vereniging Rembrandt hoefden niet lang na te denken. ‘De kans om dit sleutelwerk binnen het oeuvre van herman de vries weer compleet te krijgen en met iedereen te delen, is zo bijzonder dat wij graag bijdroegen’, zegt directeur Fusien Bijl de Vroe. Tot groot plezier van het museum. ‘We konden het drieluik in 2014 tijdelijk herenigen voor de overzichtstentoonstelling van herman de vries’, vertelt directeur Deirdre Carasso. ‘Dat het nu in onze collectie voor altijd bij elkaar bewaard blijft, is geweldig.’

Natuurlijke processen

Als kenner van de vries’ oeuvre vertelt conservator Colin Huizing dat 1, 2 en 3 uur onder mijn appelboom het eerste werk is waarbij de kunstenaar processen in de natuur de compositie laat bepalen. Huizing was in 2015 co-curator van de Nederlandse inzending met herman de vries voor de Biënnale van Venetië. De bladeren komen van één boom in de tuin van de kunstenaar. Ze zijn precies op het vel geplakt zoals ze vielen en zien er allemaal anders uit. Dat heeft te maken licht, voeding en de windrichting. Zoals de titel verraadt, vielen de blaadjes in respectievelijk één, twee en drie uur.

Zoektocht

Aan de hereniging ging een zoektocht vooraf. Na het overlijden van de eigenaar leek 2 uur onder mijn appelboom enige tijd onvindbaar. Begin dit jaar kwam het museum gelukkig in contact met de nabestaanden en kon de aankoop worden beklonken. Om het ensemble compleet te maken was de eigenaar van 3 uur onder mijn appelboom ook tot verkoop bereid. 1 uur onder mijn appelboom is in bezit van een particulier die het werk nu in langdurig bruikleen geeft. Later wordt het omgezet in een schenking.

Collectie Nederland

De Vereniging Rembrandt helpt jaarlijks circa 25 keer bij kunstaankopen die ertoe doen. Elke aanvraag, of er nu miljoenen of enkele honderden euro’s worden gevraagd, gaat langs een groep van experts. Zij kijken naar de betekenis van de beoogde aankoop voor zowel het desbetreffende museum als het Nederlandse openbaar kunstbezit. Over 1, 2 en 3 uur onder mijn appelboom hoefde het bestuur niet lang na te denken.

Collectie Stedelijk Museum Schiedam

Het Stedelijk Museum Schiedam heeft meer werk van herman de vries in de collectie: een groot aantal aard- en asuitwrijvingen (2002), de monumentale ruimtelijke toevalsstructuur uit 1965 en het reliëf toevalsstructuur 1966/40. Dat laatste werk is  een langdurige bruikleen van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed. Zijn kunst waarbij toeval een rol speelt, sluit aan bij het verzamelgebied Seriële systematische, fundamentele en radicale schilderkunst 1960-heden.