de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs*

*Funda Gül Özcan wint de juryprijs én de publieksprijs

16 maart t/m 16 juni 2019

De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs zet jong talent in de schijnwerpers en geeft hun carrière een impuls. Funda Gül Özcan is de winnaar van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2019. Ook het publiek riep haar uit tot winnaar. De andere genomineerden voor de 12de editie zijn Neo Matloga en Lonneke van der Palen. Lees meer over winnaar Funda Gül Özcan hier.

Funda Gül Özcan kreeg de prijs op 18 april tijdens een speciale live uitzending van Opium Radio. De laureaat krijgt een bedrag van € 20.000, waarvan de helft is bedoeld voor een boekpublicatie, beschikbaar gesteld door het Jaap Harten Fonds. Het geldbedrag is beschikbaar gesteld door de nieuwe sponsor de Rabobank Nederland. De bank doneert ook het bedrag voor de publiekswinnaar: € 2.500. Op 2 juni werd bekend dat Funda Gül Özcan ook de favoriet van het publiek is. Het publiek kon in het museum stemmen op zijn of haar favoriet. Tijdens de publieksdag sprak Ko van ’t Hek een column uit: ‘Het is pas echt knap als je iets complex kunt vatten in ‘gewone taal’. Lees de tekst hier. Ko van ’t Hek is de helft van het duo Kunst Kijken met Ko & Kho.

De drie jonge kunstenaars zijn voorgedragen door kenners uit de Nederlandse kunstwereld: kunstverzamelaar Rattan Chadha, fotograaf Robin de Puy en Bart Rutten, directeur van het Centraal Museum in Utrecht.

De jury onder voorzitterschap van Andrée van Es, oud-politica en -wethouder bestaat uit de stemmende juryleden: Anne Geene (winnares 2018), Sofia Hernandez Chong Cuy (Witte de With) en Anna van Leeuwen (de Volkskrant).

Funda Gül Özcan, Neo Matloga en Lonneke van der Palen (van l naar r). Fotografie: Aad Hoogendoorn

Zoekend en onvoorspelbaar

Kunstverzamelaar Rattan Chadha nomineert Neo Matloga (1993). Chadha koos voor de schilder vanwege diens eigenzinnigheid en het feit dat het werk zich niet bij de eerste oogopslag prijsgeeft.

Chadha: ‘De figuren op de schilderijen zijn zoekend en onvoorspelbaar. Wat spreek er uit hun zielen?’

Matloga won in 2018 de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst. De Zuid-Afrikaanse kunstenaar is verbonden aan de kunstenaarswerkplaats De Ateliers in Amsterdam.

Een opeens magische plastic zak

Fotograaf Robin de Puy nomineert Lonneke van der Palen (1985). ‘Ze weet in haar werk prachtig te spelen met licht, kleur en vorm’, motiveert De Puy haar keuze.

‘De series vrij werk die ze heeft gemaakt in Kaapstad, Amerika en Marokko zijn mijn favorieten. Daar weet zij een plastic zak, een lullig paaltje of een afstandsbediening zo te fotograferen dat het er opeens wél magisch uitziet.’

Ze weet evengoed raad met modellen en kleding als met manieren om wattenstaafjes, bekertjes en zakken in beeld te brengen: kleurig en gestileerd.

‘Flashy’, hightech én trashy en ruig’

Bart Rutten, directeur van het Centraal Museum in Utrecht, nomineert Funda Gül Özcan (1984) die haar positie als vrouw en Turkse inzet om op een prikkelende manier de actualiteit te bevragen.

Rutten: ‘Zij  vermengt op een vernuftige wijze het persoonlijke met het maatschappelijke. Haar werk oogt ‘flashy’ en hightech maar is evenzeer trashy en ruig’.

Funda Gül Özcan, It is time to say hello at the east pole (detail), 2016, collectie Stedelijk Museum Schiedam en SCHUNCK. Fotografie: Aad Hoogendoorn

Hoogtepunten

Funda Gül Özcan richt soms zaalgrote vitrines in met een hyperkleurige bric-à-brac van botsautootjes, plastic palmbomen en flikkerend neonlicht, begeleid door flipperkastgeluiden. Haar bijdrage aan de Open Dagen van de Rijksakademie in Amsterdam werd in 2016 als een van de hoogtepunten gezien.

Winnaars

Eerdere winnaars van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs waren onder anderen Floris Kaayk, Femmy Otten, Bram de Jonghe, Evelyn Taocheng Wang en Anne Geene die zich inmiddels succesvol manifesteren in en buiten Nederland.

Samenwerking

De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs, die sinds 2006 bestaat, is een samenwerking van de Volkskrant, het Stedelijk Museum Schiedam en de AVROTROS. Het prijzengeld wordt beschikbaar gesteld door de Rabobank.