Neo Matloga, Lonneke van der Palen en Funda Gül Özcan zijn genomineerd voor de twaalfde editie van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs. De winnaar die halverwege de tentoonstelling bekend wordt, krijgt € 10.000 en een boekpublicatie. Het publiek kan tijdens de tentoonstelling stemmen op zijn favoriet. Voor de publiekswinnaar is een bedrag van € 2.500 beschikbaar. De drie jonge kunstenaars zijn voorgedragen door kenners uit de Nederlandse kunstwereld: kunstverzamelaar Rattan Chadha, fotograaf Robin de Puy en Bart Rutten, directeur van het Centraal Museum in Utrecht. De geldprijzen zijn beschikbaar gesteld door de Rabobank, de nieuwe sponsor.

Op 18 april maakt de jury de winnaar bekend tijdens een rechtstreekse radio-uitzending vanuit Amsterdam van het kunstprogramma Opium. De jury staat onder voorzitterschap van Andrée van Es, oud-politica en -wethouder. Zij heeft geen stemrecht. De stemmende juryleden zijn: Anne Geene (winnares 2018), Sofia Hernandez Chong Cuy (Witte de With) en Anna van Leeuwen (de Volkskrant). 

Zoekend en onvoorspelbaar

 

Kunstverzamelaar Rattan Chadha nomineert Neo Matloga (1993). Chadha koos voor de schilder vanwege diens eigenzinnigheid en het feit dat het werk zich niet bij de eerste oogopslag prijsgeeft.

 

Chadha: ‘De figuren op de schilderijen zijn zoekend en onvoorspelbaar. Wat spreek er uit hun zielen?’

 

Matloga won in 2018 de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst. De Zuid-Afrikaanse kunstenaar is verbonden aan de kunstenaarswerkplaats De Ateliers in Amsterdam.

Neo Matloga, Meneer le mistress, 2018

Een opeens magische plastic zak

 

Fotograaf Robin de Puy nomineert Lonneke van der Palen (1985). ‘Ze weet in haar werk prachtig te spelen met licht, kleur en vorm’, motiveert De Puy haar keuze.

 

‘De series vrij werk die ze heeft gemaakt in Kaapstad, Amerika en Marokko zijn mijn favorieten. Daar weet zij een plastic zak, een lullig paaltje of een afstandsbediening zo te fotograferen dat het er opeens wél magisch uitziet.’

 

Ze weet evengoed raad met modellen en kleding als met manieren om wattenstaafjes, bekertjes en zakken in beeld te brengen: kleurig en gestileerd.

Lonneke van der Palen. Bernard Buffet I, 2016

‘Flashy’, hightech én trashy en ruig’

 

Bart Rutten, directeur van het Centraal Museum in Utrecht, nomineert Funda Gül Özcan (1984) die haar positie als vrouw en Turkse inzet om op een prikkelende manier de actualiteit te bevragen. 

 

Rutten: ‘Zij  vermengt op een vernuftige wijze het persoonlijke met het maatschappelijke. Haar werk oogt ‘flashy’ en hightech maar is evenzeer trashy en ruig’.

Funda Gül Özcan, Fun fair affair

Hoogtepunten

Funda Gül Özcan richt soms zaalgrote vitrines in met een hyperkleurige bric-à-brac van botsautootjes, plastic palmbomen en flikkerend neonlicht, begeleid door flipperkastgeluiden. Haar bijdrage aan de Open Dagen van de Rijksakademie in Amsterdam werd in 2016 als een van de hoogtepunten gezien.

Winnaars

Eerdere winnaars van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs waren onder anderen Floris Kaayk, Femmy Otten, Bram de Jonghe, Evelyn Taocheng Wang en Anne Geene die zich inmiddels succesvol manifesteren in en buiten Nederland. Dit jaar krijgt de winnaar voor het eerst ook een financiële ondersteuning van € 10.000 van de Rabobank en een boekpublicatie, beschikbaar gesteld door het Harten Fonds.

Samenwerking

De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs, die sinds 2016 bestaat, is een samenwerking van de Volkskrant, het Stedelijk Museum Schiedam en de AVROTROS. Het prijzengeld wordt beschikbaar gesteld door de Rabobank. Naast de juryprijs van € 10.000 stelt de Rabobank ook € 2.500 beschikbaar voor een publieksprijs. Bezoekers van het Stedelijk Museum Schiedam kunnen stemmen op één van de drie kandidaten. De winnaar van de publieksprijs wordt 2 juni bekend gemaakt.

Met dank aan