Charley Toorop

Charley Toorop (Katwijk 1891 – Bergen 1955) maakt op jonge leeftijd kennis met het kunstenaarsnetwerk van haar vader, de bekende schilder Jan Toorop. Het gezin Toorop brengt de zomers door in het Zeeuwse Domburg, waar Toorop onder andere kennismaakt met Jacoba van Heemskerck. Toorop is als schilder autodidact. Gedurende de jaren schudt ze de invloed van haar vader af en vindt ze haar eigen stijl. Het liefst schildert ze hardwerkende arbeiders. Het is hun ruwheid die haar aantrekt.

Egyptische mummieportretten

Vanaf de jaren dertig schildert ze voornamelijk zelfportretten en portretten van haar kinderen en kennissen. Haar schilderijen zijn niet gemakkelijk om naar te kijken. Dat heeft te maken met de grote ogen en indringende manier van kijken, waarvoor ze inspiratie vindt in Egyptische mummieportretten.

‘Het is áltijd weer dat: strijd tusschen vrijen en werken’

Charley Toorop

Picasso en Cézanne

Al vroeg exposeert Toorop met internationaal toonaangevende kunstenaars als Pablo Picasso en Paul Cézanne. Ook ‘kunstpaus’ H.P. Bremmer, een invloedrijk adviseur voor verzamelaars die ook voor het grote publiek fungeert als een gids in de wereld van de moderne kunst, interesseert zich voor haar werk. De meeste waardering vindt Toorop in Nederland.

Marlene Dumas (Kaapstad, 1953)

Marlene Dumas deelt haar aanpak met Charley Toorop wat betreft de stapeling van treffende koppen. Ze delen ook hun voorliefde voor frontale portretten: het model kijkt je recht in de ogen. 

Meesterlijke vrouwen

De kunstwereld is nog altijd een jongensclub. Slechts 13% van de kunst in Nederlandse musea is gemaakt door vrouwen, blijkt uit onderzoek eerder dit jaar van Mama Cash. Hoe beroemd sommige vrouwen ook waren, na hun dood werden ze uit de kunstgeschiedenis geschreven. Een flink aantal raakte in vergetelheid. De tentoonstelling Meesterlijke vrouwen brengt daar verandering in. We laten tien pioniers zien, samen met makers van nu. Klik hier.

Met dank aan

De tentoonstelling is heel toepasselijk te zien in wat ooit de vrouwenvleugel was van het Sint Jacobs Gasthuis. Dat gebouw werd in 1787 in gebruik genomen. Sinds 1940 is het Stedelijk Museum Schiedam er gevestigd.

 

 

Disclaimer

Wij proberen van foto’s en ander materiaal zoveel mogelijk de rechthebbende te achterhalen om het materiaal met diens toestemming te kunnen gebruiken. Het kan zijn dat dit niet in alle gevallen gelukt is. Mocht er materiaal zijn waarvan je kunt aantonen rechthebbende te zijn en wil je niet dat wij dit materiaal op de huidige manier op onze website gebruiken, neem dan contact met ons op.