Alida Pott

Alida Pott (Groningen 1888 – Groningen 1931) studeert aan de Groningse Academie Minerva en volgt in Den Haag de opleiding tot tekenlerares. Ze keert terug naar Groningen en richt er in 1918 de kunstenaarsvereniging De Ploeg op, samen met andere kunstenaars, onder wie Jan Wiegers, Johan Dijkstra en George Martens. Met die laatste trouwt ze in 1922. Pott is bestuurslid en ontwerpt het logo van De Ploeg

Eigen artistieke weg

Terwijl de andere leden van De Ploeg zich sterk laten beïnvloeden door het Duitse expressionisme, bewandelt Pott haar eigen artistieke weg. Ze schildert in heldere kleuren en kiest voor strakke contouren. Haar oeuvre is divers. Behalve aquarellen maakt ze olieverfschilderijen, collages en toegepaste kunst. Aquarellen zijn voor Pott een manier om te experimenteren.

Zij behoorde ‘tot de beduidendste onder de Ploegleden’

Jan Jordens, bij De Ploeg-ledenvergadering na haar overlijden, 1932

Laag pitje

Ook al verkeert ze in een stimulerend milieu van kunstenaars, na de geboorte van hun twee zoons zet ze haar werk tijdelijk op een laag pitje. Wel blijft ze belangrijk voor en betrokken bij De Ploeg. Pott overlijdt op 43-jarige leeftijd aan de gevolgen van een longziekte.

Jessica Skowroneck (Amsterdam, 1989)

Met Alida Pott deelt Jessica Skowroneck de liefde voor de natuur. Ze verbeeldt de natuur door een stapeling van heldere kleuren die in elkaar overvloeien tot een vrijwel abstracte compositie. Opvallend is dat zowel Pott als Skowroneck hun composities uitsluitend opbouwen uit licht en kleur. Dat geeft hun schilderijen naast vrijheid een zekere zachtheid.

Meesterlijke vrouwen

De kunstwereld is nog altijd een jongensclub. Slechts 13% van de kunst in Nederlandse musea is gemaakt door vrouwen, blijkt uit onderzoek eerder dit jaar van Mama Cash. Hoe beroemd sommige vrouwen ook waren, na hun dood werden ze uit de kunstgeschiedenis geschreven. Een flink aantal raakte in vergetelheid. De tentoonstelling Meesterlijke vrouwen brengt daar verandering in. We laten tien pioniers zien, samen met makers van nu. Klik hier.

Met dank aan

De tentoonstelling is heel toepasselijk te zien in wat ooit de vrouwenvleugel was van het Sint Jacobs Gasthuis. Dat gebouw werd in 1787 in gebruik genomen. Sinds 1940 is het Stedelijk Museum Schiedam er gevestigd.

 

 

Disclaimer

Wij proberen van foto’s en ander materiaal zoveel mogelijk de rechthebbende te achterhalen om het materiaal met diens toestemming te kunnen gebruiken. Het kan zijn dat dit niet in alle gevallen gelukt is. Mocht er materiaal zijn waarvan je kunt aantonen rechthebbende te zijn en wil je niet dat wij dit materiaal op de huidige manier op onze website gebruiken, neem dan contact met ons op.