Adya van Rees – Dutilh

Adya van Rees – Dutilh (Rotterdam 1876 – Utrecht 1959) is geboren in een rijke koopmansfamilie. Ze volgt tekenlessen in Den Haag en Brussel en verhuist in 1901 naar Laren. Daar ontmoet ze kunstenaar Otto van Rees. In 1904 vertrekken ze samen naar Parijs en trouwen ze. Van Rees – Dutilh maakt in deze periode vooral wandtapijten en broderies, vaak met geabstraheerde, asymmetrische composities. Ze is één van de eerste Nederlandse kunstenaars die een volledig abstract werk maakt.

Dadaïsten

Ze bouwt een groot netwerk op en exposeert in Amsterdam en in galerie Der Sturm in Berlijn. Tijdens de Eerste Wereldoorlog trekt zij in Zürich op met de dadaïsten. Later speelt ze een belangrijke rol in de kunstenaarsgroep Cercle et Carré. Die internationale kring, in 1929 opgericht, zoekt naar een nieuwe vorm van abstractie.

 

‘In de kunst moet je je vooral aan de waarheid wijden

Ayda van Rees – Dutilh

Religieuze thema’s

Met haar wandtapijten exposeert ze onder andere in New York en Parijs. Na de oorlog begint ze opnieuw figuratieve wandtapijten en broderies te maken, vaak met religieuze thema’s. Veel van haar werk is verloren gegaan.

Barbara Broekman (Amsterdam 1955)

Voor Afrika 1 zijn twee kleden in repen gesneden en vervolgens tot een nieuw kleed gevlochten. Dat zorgt voor een bijna kubistische werk dat past bij het wandkleed van Adya van Rees. Ze deelt beelden op in fragmenten, vergroot details en vervlecht verschillende voorstellingen.

Meesterlijke vrouwen

De kunstwereld is nog altijd een jongensclub. Slechts 13% van de kunst in Nederlandse musea is gemaakt door vrouwen, blijkt uit onderzoek eerder dit jaar van Mama Cash. Hoe beroemd sommige vrouwen ook waren, na hun dood werden ze uit de kunstgeschiedenis geschreven. Een flink aantal raakte in vergetelheid. De tentoonstelling Meesterlijke vrouwen brengt daar verandering in. We laten tien pioniers zien, samen met makers van nu. Klik hier.

Met dank aan

De tentoonstelling is heel toepasselijk te zien in wat ooit de vrouwenvleugel was van het Sint Jacobs Gasthuis. Dat gebouw werd in 1787 in gebruik genomen. Sinds 1940 is het Stedelijk Museum Schiedam er gevestigd.

 

 

Disclaimer

Wij proberen van foto’s en ander materiaal zoveel mogelijk de rechthebbende te achterhalen om het materiaal met diens toestemming te kunnen gebruiken. Het kan zijn dat dit niet in alle gevallen gelukt is. Mocht er materiaal zijn waarvan je kunt aantonen rechthebbende te zijn en wil je niet dat wij dit materiaal op de huidige manier op onze website gebruiken, neem dan contact met ons op.