Rothko & ik verlengd*

*Extra plekken om een uur alleen te boeken

Hoe is het om helemaal alleen voor een schilderij te staan van Mark Rothko? De afgelopen maanden konden veel mensen dat ervaren in het Stedelijk Museum Schiedam. De tentoonstelling Rothko & ik is nu verlengd tot en met 22 maart 2020. Daardoor is het ook weer mogelijk een heel uur alleen te zijn met het schilderij. Tijdens de reguliere openingstijden mogen bezoekers net zo lang kijken als ze willen, tenzij het druk is. Dan geldt een maximale kijktijd van vijf minuten. ‘De tentoonstelling is zo’n groot succes dat we hem anderhalve maand hebben verlengd’, zegt directeur Deirdre Carasso. Haar tip: ‘Leg je telefoon even in ons kluisje. Dan ben je echt helemaal alleen.’

… terug naar wie ik ben…

Mark Rothko (1903-1970) is de eerste abstracte kunstenaar die de emotie centraal zetten. Hij zei: ‘Als je alleen wordt geraakt door de kleurrelaties mis je waar het om gaat.’ In het gastenboek in de wachtruimte van het museum beschrijven veel mensen de impact die het moment met het schilderij op ze had. ‘Deze vijf minuten brachten me terug naar wie ik ben (…) Dat ráákt…’ En: ‘Bijna onwerkelijk… Zó mooi!’ Een ander tékende wat hij of zij zag. Sommige mensen merkten niet veel; ook dat noteerden ze.

Een uur alleen

Voorafgaand aan het bezoek kom je alvast in de stemming via mindfulness-kijktips in de wachtruimte. Daarna bezoek je de tentoonstellingszaal. Daar staat niets of niemand het intieme moment met het schilderij in de weg. Het is Rothko & ik. Wie gegarandeerd langer wil kijken kan via de website van het museum een uur alleen boeken. Kijk daarvoor onder het kopje activiteiten of bij de tentoonstellingspagina van Rothko. Dankzij de verlenging zijn er nu weer kaarten na 5 januari 2020, de aanvankelijke einddatum, t/m 22 maart 2020. Wees er snel bij, vol = vol.

Mark Rothko. Fotografie Aad Hoogendoorn

Topstuk uit Boijmans

Rothko’s Grijs, Oranje op Kastanjebruin, No. 8 is één van de belangrijkste werken van Museum Boijmans Van Beuningen en hangt vanwege de renovatie tijdelijk bij het Stedelijk Museum Schiedam, zes metrostops van Rotterdam Beurs. Met dank aan de Stichting Droom en Daad, initiatiefnemer en financier van het project Boijmans bij de Buren. Onder die titel zijn topstukken van Boijmans tot 2022 op zeven locaties in Rotterdam te zien en dus ook in Schiedam.