Stedelijk Museum Schiedam ontvangt schenking*

*Vijf schilderijen van J.J. Scholten en J.H. Scholten.

Het Stedelijk Museum Schiedam heeft vijf schilderijen van Jacob en Johannes Scholten als schenking ontvangen van Robert Scholten. Op de schilderijen zien we taferelen in de omgeving van Schiedam en Kethel, geschilderd door zijn overgrootvader Jacob Johannes Scholten (Overschie 1874 – Schiedam 1944) en grootvader Johannes Hendrikus Scholten (Overschie 1904 – Arnhem 1981). De werken zijn een waardevolle toevoeging aan de historische collectie van het museum, omdat ze een inkijkje geven in het (nabije) verleden van Schiedam.

Vader en zoon Scholten
Jacob Johannes Scholten was houtvlotter in Schiedam en werkte in de wintermaanden als amateurschilder. Zijn zoon Johannes Hendrikus studeerde aan de kunstacademie in Rotterdam en werd kunstschilder. Vader en zoon schilderden stillevens, landschappen en portretten. Het Stedelijk Museum Schiedam had tot nu toe nog geen werk van deze kunstenaars in bezit. De schilderijen met Schiedamse en Kethelse voorstellingen die het museum nu aan de collectie kan toevoegen vormen een mooie aanvulling op de collectie Stadsgeschiedenis van het museum, omdat ze een stadsbeeld van vlak voor en na de Tweede Wereldoorlog vastleggen.

Vijf schilderijen
Het museum neemt dankbaar de volgende vijf schilderijen in ontvangst:

•     J.J. Scholten, Winterlandschap met molen in Schiedam, olieverf op linnen, ca. 1935-1940
•     J.J. Scholten, Schiedam Sterrenbos Polyantha bloemententoonstelling mei 1940, olieverf op linnen, ca. 1939-1940
•     J.J. Scholten, Winterlandschap Kethelpolder tussen Schiedam richting Delft, olieverf op linnen, ca. 1935-1940
•     J.H. Scholten, Landschap tussen Overschie en Delft (Kethelpolder), olieverf op linnen, ca. 1950-1966
•     J.H. Scholten, De Blauwe Brug, olieverf op papier, ca. 1950-1966

Lokale geschiedenis
De Blauwe Brug, te zien op het gelijknamige schilderij, is met name voor inwoners van Kethel een begrip. De brug was lange tijd de belangrijkste verbinding tussen Kethel en Schiedam over de poldervaart, voor de komst van de A20. In 1977 is de brug afgebroken en het gebied is door de stadsvernieuwing onherkenbaar veranderd. Het werk Schiedam Sterrenbos Polyantha bloemententoonstelling vertelt het verhaal over het bloemenspektakel Polyantha, dat gepland stond voor mei 1940. Het ging gewoon door, ondanks het bombardement op Rotterdam van 14 mei 1940 en het begin van de bezetting die daarop volgde. Het Sterrenbos was een populaire recreatieplek voor veel Schiedammers. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het bos grotendeels illegaal gekapt om de stad van brandstof te voorzien tijdens de Hongerwinter. Een deel van het Sterrenbos is verdwenen met de aanleg van de Wiltonhaven en het bedrijventerrein daarnaast. Tegenwoordig heet het laatste overgebleven deel van het Sterrenbos – grenzend aan het Julianapark – officieel ‘Volkspark’.

Een echte kunstenaarsfamilie
In navolging van Jacob Johannes Scholten en Johannes Hendrikus Scholten (‘de Oudere’) is schenker Robert Scholten (‘de Jongere’) de volgende in een geslacht van kunstschilders. Meer informatie over de kunstenaarsfamilie Scholten is te vinden op www.stichtingnce.com.