Schiedammers voegen hun spullen toe*

*Een taartdoos, winkelbel en sieradendoosje.

Een taartdoos van 100 jaar oud, een winkelbel en een sieradendoosje; het zijn dierbare spullen die Schiedammers toevoegden aan de tentoonstelling In de Hoogstraat in het Stedelijk Museum Schiedam. Het museum kreeg de voorwerpen samen met de verhalen naar aanleiding van een oproep. “We zijn overdonderd door het enthousiasme waarmee mensen hun verhalen met ons deelden. Dat leidde soms tot onverwachte connecties”, zegt Merel van der Vaart, conservator stadsgeschiedenis . “Zo nam de familie Papenhuyzen contact met ons op. Wij hadden in het archief een foto van de 19e-eeuwse bakkerij gevonden, maar de familie zelf bleek nog veel materiaal te hebben, tot de winkelbel en taartdoos aan toe.”

De straat op

Samen met Centrum Management Schiedam en de ondernemers op de Hoogstraat heeft het museum een boekje samengesteld om de Hoogstraat van nu te ontdekken. Elke ondernemer stelt zich voor en heeft een speciale aanbieding. Het boekje is verkrijgbaar in het museum en bij de deelnemende ondernemers.