Schiedam heeft een eigen Gouden Boekje*

*Chloé en de boefjes reizen door de tijd.

Bij de heropening van het Stedelijk Museum Schiedam in 2022 opende ook de historische tentoonstelling Panorama Schiedam. Om de bijzondere verhalen die hier worden verteld door te geven aan alle kinderen van de stad, is een Gouden Boekje verschenen dat alle leerlingen uit groep vier de aankomende jaren cadeau krijgen. Chloé en de boefjes reizen door de tijd is geschreven door Parham Rahimzadeh. Jan Lieffering maakte de illustraties. Het boek is voor €9,99 verkrijgbaar in de museumwinkel en bij een aantal lokale boekhandels.

Over Chloé en de boefjes
Chloé logeert met haar zusje Abbey en hun neefje Louay bij Oma Laleh in Schiedam. Als Chloé bijna in slaap valt, hoort ze een mysterieus gezang. Ze ziet nog net hoe Oma in een blauwe lichtflits verdwijnt, met de twee kleine boefjes achter zich aan. Er zit voor Chloé niets anders op dan achter ze aan te gaan. Dat is het begin van een wonderlijke reis door de tijd. Zal Chloé Oma en de boefjes terug kunnen halen? Chloé en de boefjes reizen door de tijd is verschenen bij uitgeverij Rubinstein. De illustraties zijn van Jan Lieffering.

Verkrijgbaar in de museumwinkel
Het boek is voor €9,99 verkrijgbaar in de museumwinkel van het Stedelijk Museum Schiedam en bij een aantal lokale boekhandels. Daarnaast wordt het boek dankzij Fonds Schiedam Vlaardingen, Fonds Historische Publicaties Schiedam  en Stichting Opbouw Schiedam de komende jaren gratis cadeau gedaan aan alle leerlingen van groepen vier van Schiedamse basisscholen. Ook wordt het boek gratis verspreid via een aantal belangrijke partners van het Mijn Schiedam programma van het museum.

Over de auteur en de illustrator
Schrijver Parham Rahimzadeh is bekend van het boek
Arab (2021). Hij werd geboren in Iran en groeide op in Schiedam en Rotterdam. ‘Hij was baby-asielzoeker, straatschoffie, ondernemer, student en fiscalist, maar met Arab ontpopte hij zich tot de meesterlijke verteller van verhalen die hij altijd al wilde zijn’ (Uitgeverij Prometheus). Jan Lieffering is illustrator van kinderboeken en schoolboeken. Hij is onder meer bekend van zijn illustraties voor de Gouden Boekjes met Efteling-sprookjes.

Foto bovenin: Museumdirecteur Anne de Haij leest voor aan de leerlingen groep 4 van basisschool Het Startblok. Foto: Fred Ernst