Post/Delete*

*Een samenwerking tussen het museum, Isa de Looff en Lisa Wieriks.

“Nee heb je, ja kun je krijgen!” Als je een goed profielwerkstuk schrijft en je bent creatief, dan vraag je toch gewoon aan het Stedelijk Museum Schiedam of je een tentoonstelling over je profielwerkstuk mag maken?”

Isa de Looff en Lisa Wieriks (beide 17) van het Stedelijk Gymnasium Schiedam deden het. En… waren toch wel blij verrast toen het antwoord “ja” was. Hun profielwerkstuk ging over het zelfbeeld van jongeren en de invloed van social media hierop.

Samen met het museum gaven ze een complete tentoonstelling vorm, met kunst uit de museumcollectie, maar ook met eigen vlogs, presentaties van social media – en een selfiehoek. Bij elk kunstwerk gaven ze toelichting vanuit hun perspectief: wat betekent dit werk voor ons, waar staat het symbool voor?

Naar aanleiding van de tentoonstelling stonden ze een eindeloze reeks lokale en nationale media te woord. Hun boodschap: als je iets wil bereiken als jongere word je niet altijd genegeerd, dus ga ervoor!

Bij de tentoonstelling organiseerden we met Isa en Lisa ook een fake-foto wedstrijd. Hierbij maakten Schiedammers fake social media foto’s, waarop ze op de meest fantastische plek leken te zijn. De winnaar werd bekend gemaakt tijdens het evenement ‘Get the picture’. Tijdens dit evenement interviewde Isa en Lisa ook fotograaf Bruno van Elshout en influencer Mignon Nusteling. Mignon gaf aansluitend een workshop social media foto maken.