Sinds de heropening op 14 mei organiseert het Stedelijk Museum Schiedam voor elke wijk een Wijken Welkom-avond: een buurtfeest in het museum. Tijdens de Wijken Welkom van Schiedam Oost en Nieuwland waren er speciale (kunst)kijk-maatjes: basisschoolleerlingen die met hun buurtgenoten naar kunst kijken.

Hiervoor werkte het museum samen met Basisschool Kaleidoscoop en IBS Ababil. Leerlingen uit de bovenbouw van deze scholen volgden drie museumlessen, waarvan twee op school en één in het museum. Tijdens de lessen zijn ze vertrouwd geraakt met het museum, maar hebben ook geleerd waarover je met je maatje in gesprek kunt gaan tijdens het museumbezoek. Wat zie ik, wat vind ik, wat voel ik? En wat vind jij? Op de avonden zelf waren de (kunst)kijk-maatjes goed voorbereid op hun rol. Overal in het museum zagen we kinderen die groepjes bezoekers meenamen het museum door.

Het Maatjes project is een idee van OBS de Taaltuin, kunstenaar Wolf Brinkman en het Stedelijk Museum Schiedam. In 2019 vond de eerste editie van het maatjesproject. Toen namen bovenbouwleerlingen van OBS De Taaltuin een leerling uit de kleuterklas als Maatje mee het museum in.

Voor Wijken Welkom Noordrand (7 oktober 2022 ) zijn we nog op zoek naar scholen die mee willen doen aan dit gratis programma.

Beeld: schoolklas bij Zonvonkengesproei. Fotografie: Goed Folk