Stapelen, dat kan mijn kleine broertje ook. Toch valt er nog heel wat te ontdekken over stapelen. In deze museumles onderzoeken kinderen de elementen die ten grondslag liggen aan ‘stapelen’ zoals vorm, positie, gewicht, tint en kleur. Moet een stapel altijd van onder naar boven gemaakt worden? Kan je ook horizontaal stapelen? En wat is het nut van stapelen? Uiteraard gaan de leerlingen op onderzoek uit in het museum én wordt er gebattled, waarbij samenwerking, inzicht en experiment moeten leiden tot de hoogste stapel.

Deze les is ontwikkeld door Wolf Brinkman. Volgens Brinkman hebben kinderen de geweldige gave om iets te creëren uit niets. Die gave komt voort uit verbeelding. Taal en meetkunde ziet Brinkman als gereedschappen die kinderen nodig hebben om te kunnen leren over concepten. In zijn lessen ligt de focus op het leren gebruiken van die gereedschappen om vanuit verbeelding te komen tot een creatief proces.

Dit wil je weten

  • Groep 5 & 6
  • Duur 90 minuten
  • Dit programma is een MuseumParel en kan door basisscholen in Schiedam gratis geboekt worden via Parels van Schiedam
  • De les wordt door twee professionele museumdocenten gegeven. Het is fijn als jullie ook met minimaal twee actief betrokken begeleiders komen
  • De groep wordt in twee kleinere groepen verdeeld, ze krijgen hetzelfde programma maar in een andere volgorde
  • Kosten voor het programma, indien niet geboekt via Parels van Schiedam, zijn 145,- inclusief materialen en entree  
  • Ter voorbereiding ontvang je een leerkrachtinformatiebrief
  • Reserveren kan via de Parels van Schiedam of neem contact op met Denise via educatie@stedelijkmuseumschiedam.nl