Onderwijs

Primair Onderwijs*

*De kracht van nieuwsgierigheid.

Hoe kan nieuwsgierigheid naar het onbekende bijdragen aan ontwikkeling? Tijdens een bezoek aan het museum maken kinderen kennis met kunst en geschiedenis. Zo bouwen kinderen aan een nieuw referentiekader.

We streven ernaar dat het museum als een vertrouwde plek voelt waar kinderen kunnen ontdekken en onderzoeken op hun eigen manier. Het onderwijsprogramma is te boeken via de website van de Parels van Schiedam of rechtstreeks bij het museum. Heb je interesse in een les en wil je meer weten? Neem dan contact op met Denise via educatie@stedelijkmuseumschiedam.nl

Museumgenieter(s)*

*Vaste programma's vol kunst kijken, vrij denken en zelf doen.

Arm om je heen, rijk om je heen

Arm om je heen, rijk om je heen

Groep 5 t/m 8

Alle kinderen willen leren, leuke dingen doen en hun dromen waarmaken. En alle kinderen vinden dat ieder kind gelijke kansen moet hebben. Maar als je opgroeit in een gezin met te weinig geld kun je je buitengesloten voelen of schamen. De tentoonstelling Uit armoede maakt kinderen bewust van de impact van het leven met te weinig geld en zorgt voor meer begrip en oog voor elkaar. En dat is nodig. In elke klas, school en wijk.

Tekenaars!

Tekenaars!

Groep 3 t/m 8

Tekenen, tekenen, tekenen. Sommige kunstenaars doen niets liever. Kinderen trouwens vaak ook. Maar wat is tekenen eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk voor kunstenaars? Een programma vol actieve opdrachten.

Kunst Smaken

Kunst Smaken

Groep 7 & 8

Gek, mooi, stil of ingewikkeld. Welk kunstwerk past bij jou? Tijdens het museumbezoek staat beleving centraal. En dat verbindt. Een programma vol filosofische gesprekken, samenwerken en een persoonlijke creatieve opdracht.

Stapelgek

Stapelgek

Groep 5 & 6

Ben jij ook een stapelaar? In deze les verkennen we het begrip ‘stapel’. Want wat is het nut van stapelen? De kinderen gaan op onderzoek in het museum én er wordt gestreden. Daarbij moeten samenwerking, inzicht en experiment leiden tot de hoogste stapel... Een les om stapelgek van te worden! 

Ruimtevaarders

Ruimtevaarders

Groep 3 & 4

In deze les gaan we in op het begrip ‘ruimte’. Hoe ziet ruimte eruit op het platte vlak? Het blijkt een hele heksentoer om je hersens via je ogen voor de gek te houden, zodat je denkt dat een paar lijnen op het platte vlak ‘ruimte’ verbeelden.

Punten pakken

Punten pakken

Groep 1 & 2

Tijdens het museumbezoek raken kinderen vertrouwd met het museum, kunst en kunstenaars. Er is daarbij alle ruimte om vrij te denken. Het onderscheid tussen goed en fout bestaat in deze lessen niet. En dat verbindt kinderen: iedereen kan meedoen. Deze les draait om punten.

Lijnentrekkers en vlakkenvuller

Lijnentrekkers en vlakkenvuller

Groep 1 & 2

Kleuters houden van verhalen en ontdekkingen. Welke vormen en verhalen ontdek jij in de vlakken? De kinderen zoeken en benoemen punten, lijnen en vlakken in het museum en tekenen in het Atelier een toevalsdier met behulp van, jawel, punten, lijnen en vlakken.