Mijn Schiedam ontvangt voor drie jaar steun*

*van Fonds 21, VSBfonds, VriendenLoterij Fonds en Mondriaan Fonds

Of het nu gaat om een logeerpartij van onze kunstwerken bij Schiedammers of een Diwali-viering. Om het optekenen van de migratiegeschiedenis van Turkse Schiedammers of wijkfeesten in het museum. Of een stickerboek waarin je je buren uit de wijk kan sparen. Stedelijk Museum Schiedam maakt al vier jaar succesvolle programma’s en tentoonstellingen samen met de stad. Onder de naam Mijn Schiedam agendeert en programmeert het museum van, voor en door Schiedammers en wil daarmee via kunst en geschiedenis voor hen van betekenis zijn. Dat kan niet zonder steun van fondsen. Het museum is dan ook zeer verheugd dat Fonds 21, VSBfonds, VriendenLoterij Fonds en het Mondriaan Fonds deze ambitie steunen en Mijn Schiedam voor de komende drie jaar financieren. Dankzij Fonds 21 kan het museum bovendien ook een medewerker jongereneducatie aanstellen.

Het programma Mijn Schiedam
Mijn Schiedam is er voor zoveel mogelijk Schiedammers. Schiedammers die al weten dat ze graag creatief bezig zijn of in een museum komen, Schiedammers die van betekenis willen zijn voor de stad. Maar ook voor Schiedammers die nog nooit in een museum zijn geweest. Samenwerking is daarbij het toverwoord. In de eerste jaren heeft het museum daarbij veel geëxperimenteerd met verschillende vormen van co-creatie en participatieprojecten. Zo goed als niets was teveel gevraagd. Zo reisden in het programma Kunstlogé vier kunstwerken uit de museumcollectie in een estafette van de ene naar de andere Schiedamse huiskamer en bedacht kunstenaar Maarten Bel voor Mijn Schiedam zijn Buurtplaatjes: 500 plaatjes van ‘gewone’ Schiedammers, verkrijgbaar bij lokale ondernemers. In De Etalage kwamen kwetsbare groepen Schiedammers samen om onder leiding van kunstenaar Marcha van den Hurk kunst te maken en elkaar te ontmoeten. Ook viert het museum regelmatig feestdagen en tradities samen met de stad, zoals een iftar (maaltijd tijdens de ramadan) en Diwali (Hindoe lichtjesfeest). Nieuwkomers in de stad worden verwelkomd met een museumbezoek en print van een kunstwerk uit de collectie. En onlangs nog kregen alle Schiedammers tijdens feestelijke Wijken Welkom-avonden de kans om met hun wijkgenoten het vernieuwde museum te komen bewonderen. Sinds de heropening van het museum na renovatie heeft Mijn Schiedam bovendien ook een eigen fysieke tentoonstellingsruimte in het museum: de Stadsgalerij.

Wijken Welkom-avond Centrum-West. Fotografie: Aad Hoogendoorn

Een nieuw Stedelijk Museum Schiedam
Behalve tentoonstellingen en activiteiten van, voor en door Schiedammers werd Mijn Schiedam bovendien een ‘mindset’ in het hele museum. De Haij: “Bij heel veel dingen die we doen, denken we na over de stad, zijn vraagstukken en bewoners. Alhoewel we twee stadsprogrammeurs hebben die continu werken aan de samenwerking met de stad, draagt zo elke museummedewerker zijn steentje bij. Stedelijk Museum Schiedam is daarmee veranderd in een modern stadsmuseum, dat tegelijkertijd een landelijk publiek bedient én via co-creatie en participatie stevig samenwerkt met de stad. Een formule die werkt in Schiedam.”

Meerjarige steun van fondsen
Dat kan niet zonder de belangrijke steun van fondsen. De Haij: “Mijn Schiedam gaat over samenwerken. Dat is maat- en mensenwerk en vraagt om geduld en oprechte aandacht. Alleen als je langdurig investeert in gemeenschappen ben je op een duurzame manier betekenisvol. Stedelijk Museum Schiedam kan dat helaas niet vanuit de basissubsidie financieren, maar is in de gelukkige situatie dat het VSBfonds, het Mondriaan Fonds en het VriendenLoterij Fonds Mijn Schiedam de afgelopen vier jaar hebben ondersteund en dat nu verlengen. Bovendien mogen we Fonds 21 verwelkomen als vierde fonds dat een belangrijke bijdrage levert. Ik ben deze fondsen daar ongelooflijk dankbaar voor. Dankzij hen kunnen we de band met de stad verdiepen en verder uitbouwen de komende jaren.” Incidenteel dragen ook lokale fondsen zoals Fonds Schiedam Vlaardingen en het De Groot Fonds bij aan deze projecten.

Suëda Işik met een werk van Piet van Stuivenberg op haar slaapkamer. Fotografie: Aad Hoogendoorn.

Mijn Schiedam 2
Dankzij de steun voor de komende drie jaar kan Mijn Schiedam de vele relaties die het heeft opgebouwd verdiepen, programma’s professionaliseren en vooral ook: nieuwe ambities stellen. Het zal zich de komende jaren bijvoorbeeld meer focussen op gemeenschappen in de stad waarmee nog weinig of geen contact is. Ook ontwikkelt Mijn Schiedam nieuwe programma’s met Schiedamse jongeren. Daarnaast gaat het museum zijn steentje bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken die op veel Schiedammers grote invloed hebben: armoede, laaggeletterdheid en verminderde sociale cohesie. Stadsprogrammeur Dorien Theuns: “Deze vraagstukken oplossen kunnen we als museum niet. Wat we wel kunnen is erover in gesprek gaan aan de hand van kunst en geschiedenis, luisteren naar Schiedammers die met deze thema’s te maken hebben en door samen te werken uitvinden hoe we (structureel) voor hen van betekenis kunnen zijn. Samen bouwen we aan een sterkere stad.”