Wijken Welkom

Met familie en buren naar het museum*

*Wijken Welkom start in Schiedam-Oost.

In 2022 kwamen er enorm veel mensen naar de Wijken Welkom avonden! ‘Daar zijn we hartstikke trots op maar we weten dat veel Schiedammers er niet waren’, zegt Dorien Theuns, stadsprogrammeur van het museum. ‘Ze hebben misschien geen idee dat er een museum in hun stad is, waar dat staat en wat er te zien en doen is. Of ze denken dat het niet iets voor hen is.’

Wegens het grote succes in 2022, grijpt het museum de kans om ook die Schiedammers welkom te heten. Onder de titel Wijken Welkom zijn er de komende maanden zes gratis buurtfeesten, telkens voor een andere wijk. ‘Op zo’n avond kun je van alles doen’, vult museumdirecteur Anne de Haij aan. ‘Het voelt waarschijnlijk als een soort schoolreisje maar dan met je familie en de buurt.’ Op vrijdag 12 april 2024 is de aftrap met Wijken Welkom-Oost.

Kom je met ons mee?
We verzamelen om 18.30 uur bij Wijkhuis Oost en lopen samen naar het museum. Daar kun je genieten van kleine gratis hapjes van Snackbar de Pinguin en minisupermarkt Altın Başak, drankjes, muziek en meer. Ben je slecht ter been dan halen we je op met de bus. Er vertrekt om 18.30 ook een kleine bus vanaf Wijkhuis Oost. Bel Meerten als je mee wil en laat weten of je een rolstoel of rollator hebt: 06 45261225.
Kom je liever zelf naar het museum dan kan dat ook. De avond duurt van 19.00 tot en met 21.00 uur.

Geen kaartje nodig! Opgeven is niet verplicht, wel fijn
De avond is gratis voor alle bewoners uit de wijk Oost. Je hebt geen toegangskaartje nodig, maar opgeven is wel fijn. Dat kan met een kort berichtje aan Meerten: meerten@stedelijkmuseumschiedam.nl / 06 45261225. Of meld je aan via ons Wijken Welkom Facebook evenement.

Hapjes, muziek en dans uit de wijk
In elke wijk is het programma anders; hapjes, muziek, dans… alles komt uit de wijk. Uit Oost zijn er optredens van Michael Samson, onderdeel van de Troubadours van Schiedam, de Jeugd Rijnmondband en andere muzikanten uit de wijk. Zelf een goed idee voor een van de avonden? Laat het Meerten weten.

Rondleidingen
De hele avond zijn er rondleidingen van een museumdocent. Zo kom je alle verhalen te weten achter de kunstwerken in het museum. Vergeet zelf niet je kinderen mee te nemen, want in het  Inloop Atelier is er van alles te doen en maken voor families.

Wijken Welkom-avonden
Voor heel Schiedam is er een avond. Na de Wijken Welkom-avond in Oost volgen Nieuwland (24 juni 2022), Groenoord (donderdag 16 mei 2024), Nieuwland (vrijdag 31 mei 2024), Zuid (vrijdag 28 juni 2024), Centrum en West (vrijdag 13 september 2024)  en Zuid (4 oktober 2024). Ga je liever met familie of vrienden mee naar hun avond? Dat kan ook. De avonden duren van 19.00 – 21.00 uur.

Gemeente Schiedam, VSBfonds, VriendenLoterij Fonds, Mondriaan Fonds, Fonds 21

Beeld bovenin: Wijken Welkom 2022. Fotografie: Aad Hoogendoorn