Maria Roosen (1957)*

*Zonder titel (1995).

Verleiding en lichaamsonderdelen zijn zaken die vaker terugkomen in het werk van Roosen. Alleen al het materiaal van deze schoenen – helder blauw glas – in Zonder titel is aantrekkelijk om naar te kijken. Van wie zouden ze kunnen zijn? De titel laat ons in het ongewisse.

Magie van glasblazen

Vanaf de jaren negentig werkt Roosen met glas. Met aquarellen als schets geeft ze glasblazers de opdracht eeuwenoude technieken in te zetten om vormen te creëren die tegen de natuur van het glasblazen in gaan. Om de vorm van het glas te kunnen bepalen, gebruikt Roosen mallen, zoals in dit geval schoenen. Het bewerken van glas op deze manier is baanbrekend te noemen in de jaren negentig.

Tegenstellingen

De erotische beeltenissen die Roosen vaak gebruikt – denk aan borsten en fallussen – zijn hier afwezig. Het werk draagt een tegenstelling in zich: het verbeeldt een praktisch product, maar is gemaakt van het fragielste materiaal. De schoenen zijn dus onbruikbaar. Roosen geeft hiermee een andere dimensie aan iets wat wellicht een afdruk van middeleeuws schoeisel zou kunnen zijn.

Twee losse driedimensionale objecten gegoten in de vorm van simpele, puntige schoenen, gemaakt van blauw massief glas.

Maria Roosen, Zonder titel, 1995. Schenking CBK Schiedam. Collectie: Stedelijk Museum Schiedam. ©Pictoright Amsterdam 2020

Type werk: glazen schoenen
Materiaalsoort: glas
Afmetingen: 16 x 10 x 21,5 x 16,5 x 10 x 22 cm
Collectie: Stedelijk Museum Schiedam
Inventarisatienummer: S-00001652