Iriée Zamblé en Opperclaes, Birds Eye View of the Works, 2022*

*Kunstwerk in het trappenhuis.

Als je de trap oploopt, kijk je recht in het gezicht van een Zwarte vrouw die je zelfbewust aankijkt. De muurschildering van Iriée Zamblé (1995) en Opperclaes (2010) laat zien dat monumentale portretten van Zwarte mensen thuishoren in een museum. Zij presenteren Zwart als norm binnen de Nederlandse kunst en laten zien dat Zwarte mensen onderdeel zijn van onze maatschappij.

Video door Gerrit Schreurs

Portretten van Zwarte mensen hebben in de musea en de kunstgeschiedenis lang een ondergeschikte rol gehad. Zamblé werkte voor deze muurschildering samen met Opperclaes (2010), bestaande uit Linda van der Vleuten en Bruce Tsai-Meu-Chong. Zij nemen vooral het grafische deel van de schildering voor hun rekening, dat bestaat uit een compositie van de kleding en doeken van de vrouw in combinatie met abstracte vlakken. De abstracte motieven komen voort uit verschillende werken uit de collectie. Met deze werkwijze spelen zij met het samplen en herdefiniëren van kunstwerken of beelden. Het werk wordt eigen gemaakt en als het ware geremixt tot kledingstuk en muurschildering en is zo een kruisbestuiving van verschillende culturen.

Iriée Zamblé onderzoekt de geldende normen binnen het genre van geschilderde en getekende portretten. De figuren in haar werk nemen met trots hun plaats in op het doek. Zamblé haalt inspiratie uit het alledaagse straatbeeld en Afro-Atlantische kunst en cultuur. Opperclaes is in 2010 opgericht door Linda van der Vleuten en Bruce Tsai-Meu-Chong, twee vormgevers. Zij maken grafisch werk op groot formaat in de openbare ruimte.

Iriée Zamblé (1995) en Opperclaes (2010)
Birds Eye View of  the Works, 2022
Muurverf

Beeld: Iriée Zamblé en Opperclaes, Birds Eye View of  the Works, 2022. Fotografie: Gerrit Schreurs