Greet van Amstel (1903-1981)

Greet van Amstel (1903 – 1981) maakt in de jaren dertig expressionistische sculpturen, die later door de Duitsers vernietigd worden. Zij overleeft Auschwitz, maar kan dan niet meer beeldhouwen.

Bewogen leven

De kunst van Greet van Amstel (Amsterdam, 1903 – Amsterdam, 1981) is het resultaat van een bewogen leven. Na een korte periode in Berlijn keert zij in 1923 terug naar Amsterdam, om aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs te studeren. Ze werkt er voor onder anderen de beeldhouwers Berend Jordens en John Raedecker. Haar stijl is expressionistisch en flirt met abstractie. Tijdens de bezetting krijgen de Duitsers haar vooroorlogse werk onder ogen en vernietigen alles.

Greet van Amstel, Compositie 74-003, 1974. Collectie: Stedelijk Museum Schiedam.

Auschwitz

Greet van Amstel, Zonder titel, 1980. Collectie: Stedelijk Museum Schiedam.

Van Amstel wordt niet alleen om artistieke redenen in de gaten gehouden door de bezetter. In hart en nieren is zij antifascistisch, ze is actief als radencommuniste en sluit zich aan bij een verzetsgroep. Waarschijnlijk wordt Van Amstel in februari 1943 verraden. Na gevangenschap in Nederland wordt ze in 1944 naar Auschwitz gedeporteerd. Een jaar eerder zijn haar zus en twee broers al omgebracht in het concentratiekamp en ook haar man en twee van haar drie kinderen zullen de dood vinden in Auschwitz. Alleen Van Amstel zelf en haar zoon Paul overleven de oorlog.

Gedichten

Na de oorlog kan Van Amstel niet meer beeldhouwen. Door haar periode in Auschwitz heeft zij een permanente beschadiging aan haar rug opgelopen. Vanaf begin jaren zeventig begint zij abstracte composities te schilderen. Ze maakt naam als beeldend kunstenaar, maar nog bekender wordt zij met haar gedichten over de oorlog.