Funda Gül Özcan wint de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2019*

*Ze ziet uit naar de publicatie.

Funda Gül Özcan (1984) heeft de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2019 gewonnen. De jury onder voorzitterschap van oud-politica Andrée van Es ziet de prijs als de bekroning van een oeuvre ‘vol verschillende perspectieven en met grote zeggingskracht’.

Het werk van Gül Özcan ‘kan zowel apocalyptisch zijn als fun, donker en licht, technisch vaardig maar ook ontroerend simpel’. Aan de prijs is een bedrag van in totaal € 20.000 verbonden, waarvan de helft is bestemd voor het maken van een publicatie. Het werk van Gül is nu te zien, samen met dat van Neo Matloga en Lonneke van der Palen, de twee andere genomineerden. Gül reageerde geëmotioneerd op haar bekroning en ziet uit naar de publicatie. ‘Ik ben slecht in mijn PR.’ Lees hier verder over de tentoonstelling.

Rijk, fascineren, raadselachtig, verbluffend

De jury koos unaniem voor Funda Gül Özcan, die was voorgedragen door scout Bart Rutten, directeur van het Centraal Museum: ‘Haar installaties ‘laten zich ervaren als een achtbaan waarin van alles tegelijk met de kijker gebeurt. Haar diorama’s zijn rijk, fascinerend en zowel raadselachtig als technisch verbluffend’, stelt de jury. De in Duitsland geboren kunstenares kreeg de prijs van € 10.000, beschikbaar gesteld door de Rabobank Nederland, donderdagavond tijdens een live-uitzending van Opium Radio van AVROTROS. Bij de prijs hoort ook een boekpublicatie ter waarde van € 10.000, beschikbaar gesteld door het Jaap Harten Fonds.

En de winnaar is… Funda Gül Özcan, met presentator Andrea van Pol (links). Fotografie: Simon Lenskens

Publiekswinnaar

Nu de jury heeft gekozen is het woord aan het publiek. Museumdirecteur Deirdre Carasso roept bezoekers op in het museum op één van de drie kunstenaars te gaan stemmen. Op 2 juni wordt bekend wie de publiekswinnaar is. Het stemmen past bij het Stedelijk Museum Schiedam dat is genomineerd voor de grootste culturele publieksprijs van Nederland, de BankGiro Loterij Museumprijs 2019.

Samenwerking

De jury van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2018 bestaat naast de voorzitter uit kunstenaar Anne Geene (winnaar van de prijs in 2018), Sofía Hernández Chong Cuy (directeur Witte de With) en Anna van Leeuwen (kunstjournalist van de Volkskrant). De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs is een samenwerking tussen het Stedelijk Museum Schiedam, AVROTROS, de Volkskrant, Stichting Stokroos, Rabobank Nederland en het Jaap Harten Fonds.

Activiteiten

Speciaal voor kunstenaars vindt op 17 mei de workshop FutureProof?! plaats voor praktische tips om je visie te formuleren. Met medewerking van diverse experts, waaronder Femmy Otten, Navid Nuur en Sacha Bronwasser. Futureproof?! is samengesteld door In4Art. Op 24 mei kunnen kunstenaars ook terecht bij de smARTdates.

Installatie Funda Gül Özcan (detail). Fotografie: Aad Hoogendoorn