Fransje Killaars (1959)

Fransje Killaars (1959) volgt haar opleiding tot kunstenaar aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam.

Kleur en textiel

Bij Fransje Killaars lopen de kracht en de werking van kleur als een rode draad door haar oeuvre. Op zoek naar nieuwe ervaringen geeft ze met kleur en textiel betekenis aan ruimtes.

Fransje Killaars, Non-Stop (Paris), 1997. Collectie: Stedelijk Museum Schiedam.

Herkenning

In haar installaties maakt Killaars gebruik van eenvoudige toepassingen van textiel, die ook in het dagelijks leven voorkomen. Zoals zelf ontworpen en handgeweven vloerkleden, met stoffen beklede wanden, kamerschermen opgebouwd uit felgekleurde lagen stof, dekens over bedden en over menselijke gestaltes. Het zijn voorwerpen die ze als artistieke objecten hanteert. Door de herkenning van die toepassingen is er een eerste aanknopingspunt voor de bezoeker bij het betreden van de ruimte, om vervolgens de nieuwe werking ervan te kunnen ondergaan.

Nieuw beeld

Voor de ervaring van het werk van Killaars staat de mens zowel fysiek als mentaal centraal. De gekleurde stoffen kunnen intieme associaties opwekken. Ook de tactiliteit van het materiaal stimuleert de ervaring van de ruimte en suggereert de verbinding met ons dagelijks leven. Door de ruimtelijke ervaring van kleur en textiel ontstaat er op een natuurlijke wijze een relatie met schilderkunst, beeldhouwkunst, architectuur en mode. Uiteindelijk is Killaars steeds op zoek naar een nieuw beeld, en daardoor nieuwe ervaringen en betekenissen, in de beeldende kunst.