Femmy Otten (1981)

Klassieke oudheid

‘Ik voel me als een archeoloog, het is alsof ik de geheugenstructuur bloot leg van het hout waarin ik werk.’

Op dertienjarige leeftijd bezoekt Femmy Otten (Amsterdam, 1981) met haar moeder een museum in Athene, waar ze oog in oog komt te staan met een imposant marmeren beeld uit de klassieke oudheid. Ze barst in tranen uit.

Mens en dier

In haar werk verwijst Otten nog steeds naar de kunsthistorische traditie van de Grieken met hun geïdealiseerde standbeelden. Haar sculpturen lijken zo weggelopen te zijn uit een mythologische vertelling. De elegante houten beelden zijn echter onmiskenbaar modern: een werk kan maar zo meer armen, ogen of monden hebben. Ze belichamen mens én dier of zelfs man en vrouw. Bekend zijn bijvoorbeeld haar sculpturen met zowel borsten als een penis.

Femmy Otten, And Life is over there, 2014. Collectie: Stedelijk Museum Schiedam.

Natuurlijke staat

Toch is dat geen platte vorm van seksualiteit, maar een manier van Otten om de natuurlijke staat van de mens te verbeelden. Ze wil noties als gender daarbij loslaten. Omdat mannen en vrouwen door elkaar heen leven en opgaan in elkaars leven, zo vindt Otten, is het vreemder om mannen en vrouwen uit elkaar te houden.