Evelyn Taocheng Wang (1981)

Het werk van Evelyn Taocheng Wang (1981), geboren en opgeleid in China, behandelt gender, etniciteit en identiteit. Ze schildert, maar is ook video- en performance-artist.

Identiteit

Wat betekent het om vandaag de dag een Chinese vrouw in het westen te zijn? Dat lijkt de leidende vraag in het werk van Evelyn Taocheng Wang (Chengdu 1981). Na haar traditionele opleiding tot schilder in China studeert ze in Duitsland en Nederland. In haar werk bevraagt Wang, naast gender en etniciteit, vooral identiteit in het algemeen. Dat doet ze op verschillende manieren: met inkt op rijstpapier, met sculpturen en in video’s en performances.

Massagesalon

Opvallend is, dat Wang aanvankelijk zelf veel aanwezig is in haar werk. In 2015 werkt ze enkele maanden in een massagesalon in Amsterdam om rond te komen. Tekeningen en notities laten zien wat zij daar zoal meemaakt; in Kunstmuseum Bonn bouwt ze de salon zelfs na als installatie.

Westerse maatschappij

Gaandeweg trekt Wang zich meer terug uit haar werk. De verhouding tot de westerse maatschappij onderzoekt ze in schilderijen van Griekse vazen, voor Wang het symbool van beschaving, of in houten sculpturen waar zij haar eigen kleding van een Frans modemerk aan hangt. Wangs werk is gedeeltelijk autobiografisch, maar nooit alleen dat. Haar eigen context geeft betekenis.

Evelyn Taocheng Wang, Summer 2017, 2017. Collectie: Stedelijk Museum Schiedam.