Esiri Erheriene-Essi (1982)
Esiri Erheriene-Essi (1982) schildert vooral grote figuratieve werken met een actuele, geëngageerde lading. Voor haar werk put ze uit een eigen archief van teksten en beelden.
Esiri Erheriene-Essi (1982) schildert vooral grote figuratieve werken met een actuele, geëngageerde lading. Voor haar werk put ze uit een eigen archief van teksten en beelden.
Op het eerste gezicht is er niets aan de hand in de schilderijen van Esiri Erheriene-Essi (Londen, 1982). In haar figuratieve schilderijen zien we vooral mensen, geschilderd in zoete kleuren en opgezet in vette verfstreken. Toch hebben de werken wel degelijk een rauwe rand: vaak gaan ze over segregatie, racisme en terrorisme.
De confronterende schilderijen zijn gebaseerd op echte foto’s uit het verleden, die Erheriene-Essi uit haar eigen archief van historische beelden en teksten put. Die werkwijze verraadt meteen haar journalistieke achtergrond.
Ook haalt de kunstenares inspiratie uit literatuur, films en muziek. Zo schildert ze de Amerikaanse vrouwenpopgroep The Supremes tegen de achtergrond van beeltenissen van de Duitse RAF-terroriste Brigitte Monhaupt. Op die manier maakt de kunstenares ‘almost-connections’, zoals zij die zelf noemt. De relatie tussen The Supremes en Monhaupt is onduidelijk en twijfelachtig, maar toch word je aan het denken gezet. Racisme en terrorisme zijn nog steeds pijnlijk actueel. Erheriene-Essi stelt zo onze vooroordelen en verwachtingen aan de orde.
*Misschien ken je deze ook?