Dora Tuynman (1926-1979)

Dora Tuynman maakt abstract werk in dikke penseelstreken, felle kleuren en enorme formaten. In de jaren vijftig en zestig is haar werk het meest succesvol. Als het succes taant, wordt Tuynman depressief.

Brutale beeldtaal

Dora Tuynman (Montpellier 1926 – Deventer 1979) stapt van de figuratieve schilderkunst over naar de abstracte. Het gaat haar voor de wind: in 1951 vindt ze een atelierruimte bij de CoBRA-schilders Karel Appel en Corneille. In het befaamde huidenpakhuis aan de Rue Santeuil komt Tuynmans beeldtaal volledig tot ontwikkeling. Alle voorzichtigheid gaat overboord en in dikke penseelstreken, vaak gemaakt met het paletmes, componeert zij haar doeken. De brutaliteit van het werk uit zich ook in het gebruik van heftige, felle kleuren en enorme formaten.

Dora Tuynman, Compositie, 1960. Collectie: Stedelijk Museum Schiedam.

 

Succes in Frankrijk

Hoewel veel galeriehouders en museumdirecteuren naar het atelier komen voor Appel en Corneille, blijft het werk van Tuynman niet onopgemerkt. Op aandringen van de bekende Franse schilder Fernand Léger ontvangt ze in 1954 een studiebeurs van de Franse regering. Daarmee kan zij een jaar lang ongestoord aan haar schilderijen werken. Bovendien biedt de bekende mecenas Père Jacques Laval haar de mogelijkheid om te exposeren. Naast Parijs wordt haar werk ook getoond in Den Haag en Groningen.

Depressie

Deze periode van succes blijkt de piek van Tuynmans carrière. Maar het succes zet niet door. Geplaagd door hallucinaties en depressie maakt de kunstenaar in 1979 een einde aan haar leven.

Dora Tuynman, Compositie 1952. Collectie: Stedelijk Museum Schiedam.