Vrijwilligers van het Kijkdepot*

*Een fotoserie van Florine van Rees.

Fotografe Florine van Rees maakte in opdracht van het Stedelijk Museum Schiedam een serie portretten. Ze fotografeerde tien vrijwilligers die in het Kijkdepot Schiedam onderzoek doen naar de geschiedeniscollectie van het museum.

De modellen poseerden met een object uit de collectie: een schild, marmeren klok, een tegeltableau of iets anders. Van Rees zette ze op een podium, midden in de Havenkerk. ‘Ik maakte een soort catwalk waar het model samen met een object van vroeger glamorous in het middelpunt staat’, zegt ze. De fotografe werkt voor uiteenlopende opdrachtgevers, van filmfestival IFFR tot aan distilleerderij Loopuyt in Schiedam. Haar studio aan de Lange Haven in Schiedam ligt aan dezelfde gracht als het Kijkdepot, letterlijk een paar deuren verder. Directeur Anne de Haij is enthousiast over de serie. ‘Met deze feestelijke foto’s willen we laten zien hoe belangrijk vrijwilligers uit Schiedam voor het museum zijn.’

Onderzoek

Na een oproep in de lokale media begin dit jaar, meldden zich bijna 70 Schiedammers aan voor een vrijwilligersfunctie in het Kijkdepot. Dat aantal overtrof de verwachtingen. Iedereen die in Schiedam woont en van geschiedenis en oude spullen houdt of van speuren en puzzelen, kon meedoen. Medewerkers en vrijwilligers van het museum doen in het Kijkdepot onderzoek naar circa 5.500 objecten uit de collectie. Bezoekers kunnen langskomen en hun verhalen vertellen, nog t/m 22 augustus 2021. Klik hier voor meer informatie over het Kijkdepot.

Bekijk hieronder alle foto’s.

Vrijwilligers en hun favoriete object