De comeback van de cape, fashiontrend F/W 2019-2020

Tijdens de fashionshows F/W in februari zagen we de cape veelvuldig op de catwalk. O.a. bij Balmain, Chloe, Oscar de la Renta en Chanel. In oktober kopt de Franse Vogue in een artikel met “17 fashion trends die je moet kennen voor de herfst/winter 2019-2020”. De cape is een van de 17 trends. Zij zien de terugkeer van de cape als het antwoord voor degene die van een klassieke look houden maar wel on trend willen zijn. Met voorbeelden van Miu Miu, Marc Jacobs en Celine laat Vogue zien dat de cape chique en comfortabel is en zowel gedragen kan worden bij een casual look als bij avondkleding.

Hoewel de cape deze winter een van de must haves van het seizoen is, was het in de zestiende en zeventiende eeuw ook al een fashionable item voorvrouwen. De vrouwenmantel van toen waaide over van de Spaans-Arabische adel in Andalusië naar Nederland. In Nederland noemen we het een huik naar de Noord-Afrikaanse haik. Dat de huik “in” was, kunnen we terug zien in de kunstwerken uit die tijd waar we veel vrouwen het modestuk zien dragen.

Wil je meer weten over de oorsprong van de huidige modetrend? En wat nu de relatie is tussen de haik en de huik? Kom dan naar de gratis lezing van de gastconservator van Modest Fashion,  Alexandra van Dongen, op zaterdag 26 oktober 2019 om 13.00 uur in het Stedelijk Museum Schiedam. Alexandra is conservator vormgeving bij Museum Boijmans Van Beuningen en werkt als gastcurator bij andere musea.