Charlotte Schleiffert (1967)

In het werk van Charlotte Schleiffert (Tilburg, 1967) zijn macht en liefde de hoofdonderwerpen. Zij hanteert een stevige beeldtaal, waarin etniciteit, identiteit en gender een rol spelen.

Macht en liefde

‘Mijn werk gaat niet over seks, maar over de verschillende seksen.’

Om het werk van Charlotte Schleiffert (1967) kun je niet heen. Werelden van afkomst komen samen in haar stevige beeldtaal. Zo tekent ze een gedraaide figuur met de voorkant van een prostituee en de achterkant van een dame in Spakenburgse kledingdracht. Bekend is haar serie van half-Nederlandse en half-Indonesische figuren als commentaar op de rol van Nederland in de koloniale geschiedenis van Indonesië. Het zijn de culturele machtsverhoudingen die haar inspireren om enorme figuren te tekenen.

 

Schokeffect

Het is onmogelijk om haar vrouwelijke figuren aan te kijken: ofwel je wordt afgeschrikt door enorme maskers of de figuur is met het gezicht van de beschouwer weggedraaid. Zo brengt Schleiffert niet alleen verschillende etniciteiten samen, ze stelt ook identiteit en gender aan de orde. Naar wie kijk je, wat is je verwachting en welke invloed heeft die?

Indonesian Woman, Charlotte Schleiffert (2010). Fotografie: Tom Haartsen

Mode

Schleiffert kiest vaker voor geëngageerde beelden, waarbij ze niet terugschrikt voor een stevige beeldtaal. Mode speelt ook een belangrijke rol in haar werk. In de vorm van een grauwe, verscheurde trouwjurk bijvoorbeeld, maar het kan ook de schamele kleding van prostituees of juist een klassieke Franse japon zijn.