Voor de pauze belicht kunstexpert Manuela Klerkx (kunstexpert en co-auteur van het boek ‘Ontroerend goed: van kunst kijken naar kunst kopen’) eigentijdse en innovatieve mogelijkheden voor het creëeren van meer zichtbaarheid en verkoopbaarheid van je werk.

Aan de hand van een Powerpointpresentatie en een groot aantal voorbeelden gaat zij in promotie- en verkoopmogelijkheden zoals verkoop vanuit het atelier; deelname aan kunstroutes, beurzen als This Art Fair of kunstenaarscollectieven zoals Poppinart in Amsterdam en Showhouse JayJay in Antwerpen; de mogelijkheden van online communicatie op instagram; verkoop via online platforms; samenwerkingen (op structurele of los-vaste basis) met galeries, kunstagenten, kunstinstellingen, media, opdrachtgevers, etc. Naast deze informatie krijg je ruim de gelegenheid zelf vragen te stellen.

Na de pauze Manuela Klerkx in gesprek met verschillende gastsprekers.

Opening Corneille. Fotografie: Kim van Dee

Gastsprekers over hun respectievelijke visie en aanpak:

Floor Wullems Co-directeur van Galerie Annet Gelink in Amsterdam (die oa Wouter Paijmans representeert) over vragen als: hoe gaat een klassieke galerie met de tijd mee? In hoeverre zijn kunstenaars vrij om ook met andere galeries te werken en zo ja, wat zijn daar de (financiële) consequenties van?

Emmelie Koster Oprichter en co-directeur (samen met Lih-Lan Wong) van No Man’s Art Gallery in Amsterdam koppelde het galeriemodel aan een bar/restaurant in dezelfde ruimte. De galerie stond dit jaar voor de tweede maal op de main section van Art Rotterdam. Emmelie verkoopt niet alleen vanuit de galerie maar ook via een Whatsapp groep aan haar klanten tijdens haar reizen naar verre landen op zoek naar onbekend talent. Wat zijn de voor- en nadelen van een dergelijk businessmodel? Representeert de galerie ook kunstenaars?

Ralf Kokke Co-oprichter (samen met Heidi Ukkon) van kunstenaarsinitiatief Showhouse JayJay, een platform voor nog onbekend talent in afwisselende tentoonstellingsruimtes in Nederland en België met als doel samenwerkingen tussen kunstenaars in beide landen te stimuleren. Hoe selecteren ze hun kunstenaars? Hoe financieren ze hun activiteiten en is de verdeling bij verkoop?

Airco Caravan Conceptueel kunstenaar, schilder, activiste en bekend van projecten als Nasty Women en de recentelijke (illegale) plaatsing van het bronzen beeld van Martin Luther King in een park in Amsterdam. Hoe combineert ze idealisme en kunst? Hoe financiert ze haar projecten? Wat is of zijn haar uiteindelijke doel(en)?

Opening Van CoBrA tot boorolie. Fotografie: Aad Hoogendoorn

Programma:

  • 14.00 – 14.10: Welkomstwoord
  • 14.10 – 14.30: Manuela Klerkx gaat in op de vraag hoe je als kunstenaar – met of zonder galerie – meer zichtbaarheid en verkoopbaarheid van je werk creëert
  • 14.30 – 14. 45: Vragen en discussie
  • Pauze
  • 15:00 – 15.30: Manuela Klerkx gaat in gesprek met de gastsprekers
  • 15.30 – 16.00: Vragen en discussie
  • 16.00 – 17.00: Netwerk borrel

Tickets kosten €5. Museumentree niet nodig. Je koop ze hier.