de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2015. De genomineerden: Sander Breure & Witte van Hulzen, Dina Danish, Bram De Jonghe, Koen Taselaar, Levi van Veluw

10. Koen Taselaar - NO WHERE   NOW HERE - pencil on paper - 62 x 46 cm - 2014 - courtesy Francis Boeske Projects web

Koen Taselaar, NO WHERE / NOW HERE, 2014, potlood op papier, 62 x 46 cm, courtesy Francis Boeske Projects

Voor de negende editie van deze prijs kozen specialisten uit de kunstwereld vijf getalenteerde kunstenaars (of duo’s) tot 35 jaar en werkzaam in Nederland. Dit zijn: Sander Breure & Witte van Hulzen, Dina Danish, Bram De Jonghe, Koen Taselaar en Levi van Veluw. Hun werk spiegelt het avontuur en de diversiteit van de actuele kunst.

De prijs is een samenwerkingsverband van de Volkskrant, AVROTROS, het BNG Cultuurfonds en het Stedelijk Museum Schiedam. De Volkskrant publiceert een speciale bijlage over de prijs op vrijdag 6 februari; Kunstuur zendt op zondag 8 februari een special uit over de vijf genomineerden. Op donderdag 19 maart maakt juryvoorzitter Inez Weski, strafpleiter en fervent museumbezoeker, de winnaar bekend in een rechtstreekse uitzending van Opium TV. De prijs van 10.000 euro is beschikbaar gesteld door het BNG Cultuurfonds.

de Volkskrant Beeldende Kunstdag 12 april 2015
Laatste kans! Bezoek de tentoonstelling met vijf jonge kunstenaars, genomineerd voor de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2015. Op 12 april, de laatste dag van de tentoonstelling vindt de Volkskrantdag plaats, met rondleidingen, interviews en de bekendmaking van de publieksfavoriet. Bezoekers kunnen gedurende de tentoonstelling in het museum hun stem uitbrengen.
Stedelijk Museum Schiedam

Programma de Volkskrant Beeldende Kunstdag, aanvang 14:00 uur

14:00 uur: ontvangst in het auditorium Stedelijk Museum Schiedam
14:15 – 15:15 uur: rondleiding over de tentoonstelling door Sacha Bronwasser, jurylid en kunstcriticus bij de Volkskrant, en door Wilma Sütö, curator van de tentoonstelling
15:15 – 15:45uur: Korte interviews van Sacha Bronwasser met de genomineerde kunstenaars
16: 00 – 16:30 uur: bekendmaking publieksfavoriet met kleine bloemlezing van motivaties en
overhandiging van een tas vol kunstboeken aan diegene uit het publiek die de allersterkste motivatie op papier heeft gezet
16:30 – 17:00 uur: gelegenheid tot borrel in het museumcafé

Om 17:00 uur sluit het museum. Toegang tot de Volkskrant Beeldende Kunstdag is GRATIS.
Reserveren is gewenst: info@stedelijkmuseumschiedam.nl of per telefoon: 010 – 2 46 36 66.

Sander Breure & Witte van Hulzen (1985, Leiderdorp)  (1984, Bolsward)
Genomineerd door Hedwig Fijen, directeur van de internationale biënnale Manifesta
‘Een prachtige kruisbestuiving tussen beeldende kunst en documentair theater.’ Zo typeert Hedwig Fijen het werk van Sander Breure & Witte van Hulzen. In de installatie die zij in Schiedam tonen, portretteren zij het Nederlandse gezin. Met gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek spoorden zij een ‘modelgezin’ op, waarmee ze nauw samen werkten. Hun installatie Een Woonkamer (2013/14) is een abstracte versie van de woonkamer van dit gezin. Van stamppotstamper tot bankstel: alle spullen zijn in kaart gebracht en omgevormd. Nog altijd is dit een interieur waar je als bezoeker in kunt stappen en waar je je aan de dingen kunt stoten, maar toch is het eerder een geestelijke dan een stoffelijke wereld. De voorstelling Een Familieportret, die gedurende de expositie enkele malen op zaal wordt opgevoerd, brengt het leven van de vier gezinsleden in beeld, via een script dat is afgeleid van geluidsopnamen thuis bij het echte gezin. Lees meer

Dina Danish (1981, Parijs)
Genomineerd door Noor Mertens, conservator Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
‘Dina Danish is speels, inventief, subtiel en tegelijkertijd ironisch en subversief.’ Dit is wat scout Noor Mertens hoog aanslaat in het werk van de door haar genomineerde kunstenaar.
Passen we wel bij elkaar, wij en onze wereld? Dergelijke grote vragen roept het werk van Dina Danish op, maar op een lichtvoetige manier. Taal, gebarentaal en het gebruik van schrift spelen een terugkerende rol, op de grens van communicatie en miscommunicatie. Er zijn momenten van kortsluiting, humoristisch, en met een effect van mysterie en vervreemding. Zo filmde Danish voor The Aquarium (2013-2014) de bezoekers van het grote aquarium in Dubai, achter het glas, door het water heen. Een sportverslaggever geeft commentaar. Als was het een voetbalwedstrijd die iedereen wil zien, zo worden de beelden vertoond op een scherm in de setting van een café - passend bij Schiedam Jeneverstad. Aquarium- of museumbezoeker; café- of sportpubliek: wie bekijkt hier eigenlijk wie?

Bram De Jonghe (1985, Oostende)
Genomineerd door Fransje Killaars, kunstenaar
Bij Bram De Jonghe gaan alle afzonderlijke sculpturen op in een groter geheel: een installatie die inspeelt op de architectuur ter plekke. De Jonghe manipuleert onze ervaring van het interieur, bijvoorbeeld door een tweedeling van de ruimte, zoals hij ook laat zien in het Stedelijk Museum Schiedam. Afhankelijk van de aard van die ruimte kan zo’n splitsing horizontaal of verticaal verlopen. Ook het effect ervan is minimaal tweeledig: behalve een visueel, heeft het ook een lichamelijk effect. ‘Hij laat je opnieuw kijken,’ zegt scout Fransje Killaars. ‘Daardoor wint alles aan betekenis. Zijn beelden blijven op mijn netvlies: een goed teken.’
De Jonghe kan worden beschouwd als een ingenieur en uitvinder onder de kunstenaars; een uitvinder met een filosofische inslag. Eerder oogstte hij verwonderde reacties en lof voor zijn machine die een brandende kaars tot op het nippertje net níet uitblaast. Het vlammetje wijkt, maar flakkert steeds weer op: als een toonbeeld voor de levensvatbaarheid van de kunst zelf, misschien, maar ook in een delicate reflectie op de vergankelijkheid van ons bestaan. Voor zijn presentatie in Schiedam heeft De Jonghe een pendant ontwikkeld van deze kaarssculptuur, nu met een glazen stolp als tijdscapsule annex zuurstofreservoir. Lees meer

Koen Taselaar (1986, Rotterdam)
Genomineerd door Rob Knijn, artistiek directeur Heden, Den Haag
‘Het is vol, het is veel en er gaat een enorme levenslust van uit, die overslaat op mij.’ Scout Rob Knijn krijgt duidelijk een goed humeur van de tekeningen en zeefdrukken van Koen Taselaar. Het papier is bij Taselaar van hoek tot hoek bewerkt met patronen, die vaak ook nog eens over elkaar heen schuiven. Het is grafisch werk, soms met half verborgen, amper leesbare teksten erin verwerkt. Het is geen bezwaar dat die tekst niet meteen herkenbaar is, integendeel: de uitbundige patronen voegen iets aan de betekenis toe. Bijvoorbeeld bij de tekst No Where / Now Here (2014) die in junglepatroon het papier overwoekert. Verschijnen en verdwijnen; ergens zijn of nergens zijn – zulke gedachten komen tot leven in Taselaars tekeningen.
Zijn werk is een spel met woord en beeld, waarin de typografie een eigen leven leidt. Losse tekeningen gaan op in één grootse, ruimtelijke installatie: een gecultiveerde beeldenmanie. En een eigen interpretatie – ritmisch en dynamisch – van de overdaad aan informatie waarmee we jongleren via internet, telefoons en sociale media. Lees meer

Levi van Veluw (1985, Hoevelaken)
Genomineerd door Rob en Renee Drake, ondernemers en privéverzamelaars
Na zijn afstuderen in 2007 verwierf Van Veluw bekendheid met zijn zelfportretten: tekeningen en foto’s, video’s en sculpturen van torso’s, waarin zijn huid is vervangen door een organisch om het lichaam gevouwen vel van gras, inkt of hout. Uit zijn recente werk is hijzelf als figuur verdwenen. In de tekeningen, sculpturen, installaties en films van Levi van Veluw is de wankele balans tussen orde en chaos zichtbaar. Hier wordt een uitgebalanceerde wereld zichtbaar, vervuld van vormen die naar perfectie reiken. In de film The Collapse of Cohesion verrijst een schemerige archiefruimte met stellingkasten vol icosaëders: geometrische figuren met twintig gelijkzijdige vlakken. Uiterst traag, maar onherroepelijk, wordt de symmetrie in deze stille ruimte verstoord door een onzichtbare macht. De kasten storten in; de abstracte figuren tuimelen door de lucht. Van Veluws animatiefilms zijn geen digitale constructies. Ze zijn het resultaat van tekeningen omgezet in sculpturale installaties: een zelfverzonnen, tastbare realiteit. Als een droombeeld in drie dimensies. Van Veluw bespeelt de grenzen van visioen en werkelijkheid, soepel schakelend tussen tekenkunst, fotografie, video, installaties en sculpturen. ‘Een teken van groot talent’. Aldus zijn scouts Rob en Renee Drake. Lees meer

Mediapartners en juryleden
In een speciale kunstbijlage besteedt de Volkskrant aandacht aan het werk van alle deelnemers; Kunstuur zendt op zondag 8 februari om 18.40 uur (NPO2) een special uit met portretten van de vijf genomineerden, die ook in het museum te zien zijn. Op donderdag 19 maart staat Opium TV in het teken van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2015: in de live uitzending wordt de winnaar van de vakjury bekend gemaakt. De jury bestaat in 2015 uit Sacha Bronwasser, kunstcriticus de Volkskrant, kunstenaar Guido van der Werve (oudwinnaar), museumdirecteur Ralph Keuning (De Fundatie, Zwolle) en voorzitter Inez Weski.


Terug naar overzicht