Ronald de Bloeme, Daan van Golden, JCJ Vanderheyden. Naast elkaar, tegelijkertijd

Het Stedelijk Museum Schiedam presenteert van 29 juni 2013 tot en met 2 februari 2014 de tentoonstelling Ronald de Bloeme, Daan van Golden, JCJ Vanderheyden. Naast elkaar, tegelijkertijd. Gedeelde fascinaties, verwante beeldende principes en een verregaande belangstelling voor elkaars werk vormen de uitgangspunten voor de tentoonstelling

Bestel de Monografieën van Ronald de Bloeme, JCJ Vanderheyden en Daan van Golden in de webshop >

Naast elkaar Tegelijkertijd

Meer boeken in de webshop van Stedelijk Museum Schiedam
De 
Catalogus en 3 andere werken van Ronald de Bloeme, de Catalogus en 3 unieke zeefdrukken van JCJ Vanderheyden en de Catalogus Daan van Golden.

De tentoonstelling
Ronald de Bloeme (Leeuwarden, 1971), Daan van Golden (Schiedam, 1936) en JCJ Vanderheyden (’s Hertogenbosch, 1928 – aldaar, 2012) hanteren verwante beeldtalen waarin de waarneming van de werkelijkheid centraal staat, weergegeven in gereduceerde, geabstraheerde vormen. In het werk van Van Golden staat vooral de keuze voor de afbeelding en een uiterst zorgvuldige handeling van het schilderen centraal. Bij Vanderheyden is dit de waarneming gekoppeld aan de ordening binnen het schilderij. En bij De Bloeme de herinterpretatie van logo’s, reclame, en andere uitingen van onze consumentenmaatschappij. In de tentoonstelling wordt het werk van de kunstenaars op verschillende wijzen naast elkaar gepresenteerd, waardoor niet alleen opmerkelijke verwantschappen, maar ook het unieke karakter van ieders werk zichtbaar wordt.

Daan van Golden en JCJ Vanderheyden ontwikkelden hun beeldtaal in de jaren 1960. Hun werk is nog altijd actueel. De intensivering van de waarneming die kenmerkend is voor het werk van Daan van Golden, en het analytische onderzoek van de zichtbare werkelijkheid vertaald in schilderijen van JCJ Vanderheyden, zijn op verschillende wijzen ook aanwezig in het werk van een jongere generatie van kunstenaars. Een andere overeenkomst in het werk van Van Golden en Vanderheyden is dat het onderscheid tussen realisme en abstractie minder strikt gehanteerd wordt. Dit is ook zichtbaar in het werk van Ronald de Bloeme.

Eigen fascinaties
Alle drie de kunstenaars kennen hun eigen fascinaties, die zijn geworteld in de zichtbare werkelijkheid en de geheel eigen wijze waarop zij deze verwerken. In de keuze voor de onderwerpen delen ze hun voorkeuren voor de beeldtaal van de media, de kunst zelf en decoratieve patronen. Deze vormen de basis voor nieuwe abstracties, beelduitsneden en uitvergrotingen welke een nieuw perspectief biedt op de werkelijkheid. Deze eigenschappen vormen de rode lijn in de tentoonstelling die te lezen is als een ‘visueel essay’ over de verwantschappen en verschillen tussen de oeuvres. De aandacht wordt hierbij gevestigd op de rol van de waarneming, het toe-eigenen en bewerken van bestaande afbeeldingen én de handeling van het schilderen zelf.

JCJ Vanderheydensms-vdh200
In de schilderijen, fotografie en grafiek van JCJ Vanderheyden staat de waarneming -en wat ons geheugen er mee doet- centraal. Minimale vormen domineren het uiterlijk van zijn schilderijen en laten zich interpreteren als kaders, poorten, kruizen, horizonnen en ruitpatronen. Vanderheyden legt zijn observaties vast in regelmatige ordeningen en structuren. Foto’s van landschappen worden gereduceerd tot geschilderde tweedelingen met het blauw van de lucht boven en het landschap in wit beneden.

Zijn geschilderde rasters, de zogenaamde Checkerboards zijn afgeleid van onder andere damborden, pixels van televisieschermen en drukwerk, formaties van andere schilderijen (van hem zelf) of van bijvoorbeeld structuren van chromosomen. Een van de laatste Checkerboards (Scarlet and White, 2011) dat hij voor een tentoonstelling met Ronald de Bloeme maakte, is in de tentoonstelling opgenomen. Vanderheyden’s wijze van schilderen is gevarieerd, hij hanteert zowel de losse toets als het monochrome vlak. Dit bepaalt in belangrijke mate het uiteindelijke karakter van zijn schilderijen.

Bestel nu de Monografie over JCJ Vanderheyden in de webshop van Stedelijk Museum Schiedam.

Daan van Goldensms-golden200
Daan van Golden isoleert vormen uit de werkelijkheid. Hij beperkt zich tot een aantal motieven uit de dagelijkse werkelijkheid, de kunst en de populaire cultuur die hij op een ingetogen en uiterst geconcentreerde wijze weergeeft. Los van hun oorspronkelijke context krijgen ze abstracte kwaliteiten. Befaamd zijn zijn uiterst nauwkeurig nageschilderde patronen van zakdoeken en verpakkingspapier, die de toon hebben gezet voor zijn oeuvre na 1964.

Van Golden reproduceert bestaande afbeeldingen en is niet geïnteresseerd in originaliteit, overtuigd van het idee dat er weinig meer is toe te voegen aan de verbeelding van de grote kunstenaars uit de geschiedenis van de kunst. Van Golden weet door zijn geconcentreerde waarneming en de nauwkeurige uitwerking daarvan tijdens het schilderen intense visuele sensaties op te roepen.

Bestel nu de Monografie over Daan van Goldene in de webshop van Stedelijk Museum Schiedam.

Ronald de Bloeme

sms-bloeme200

Ronald de Bloeme is van een jongere generatie dan Daan van Golden en JCJ Vanderheyden. Hij kopieert, reproduceert en deformeert fragmenten uit logo’s, verpakkingen en reclame die hij vervolgens zorgvuldig arrangeert tot nieuwe geschilderde voorstellingen. Van de oorspronkelijke afbeeldingen blijven fragmenten herkenbaar, andere worden abstract. De Bloeme gebruikt de door hem geselecteerde en gedeformeerde afbeeldingen als bouwstenen voor nieuwe composities.
 
Zijn werk is ook wel op te vatten als een complexe remix van formele schilderkunst en populaire cultuur. Geen van beide stijlen krijgt de overhand. De schilderijen zijn herkenbaar en vervreemdend tegelijk, waarbij het lijkt alsof je in hoge snelheid langs een billboard rijdt.

Bestel nu de Monografie over Ronald de Bloeme in de webshop van Stedelijk Museum Schiedam.

 

 

 

 

 

 

 

Persbericht11 juni 2013

 

Stedelijk Museum Schiedam

 

Ronald de Bloeme, Daan van Golden,

JCJ Vanderheyden

Naast elkaar, tegelijkertijd

 

29 juni 2013 - 12 januari 2014

 

 

Het Stedelijk Museum Schiedam presenteert van 29 juni 2013 tot en met 12 januari 2014 de tentoonstelling Ronald de Bloeme, Daan van Golden, JCJ Vanderheyden. Naast elkaar, tegelijkertijd. Gedeelde fascinaties, verwante beeldende principes en een verregaande belangstelling voor elkaars werk vormen de uitgangspunten voor de tentoonstelling. Ronald de Bloeme (Leeuwarden, 1971), Daan van Golden (Schiedam, 1936) en JCJ Vanderheyden (’s Hertogenbosch, 1928 – aldaar, 2012) hanteren verwante beeldtalen waarin de waarneming van de werkelijkheid centraal staat, weergegeven in gereduceerde, geabstraheerde vormen. In het werk van Van Golden staat vooral de keuze voor de afbeelding en een uiterst zorgvuldige handeling van het schilderen centraal. Bij Vanderheyden is dit de waarneming gekoppeld aan de ordening binnen het schilderij. En bij De Bloeme de herinterpretatie van logo’s, reclame, en andere uitingen van onze consumentenmaatschappij. In de tentoonstelling wordt het werk van de kunstenaars op verschillende wijzen naast elkaar gepresenteerd, waardoor niet alleen opmerkelijke verwantschappen, maar ook het unieke karakter van ieders werk zichtbaar wordt.

 

Daan van Golden en JCJ Vanderheyden ontwikkelden hun beeldtaal in de jaren 1960. Hun werk is nog altijd actueel. De intensivering van de waarneming die kenmerkend is voor het werk van Daan van Golden, en het analytische onderzoek van de zichtbare werkelijkheid vertaald in schilderijen van JCJ Vanderheyden, zijn op verschillende wijzen ook aanwezig in het werk van een jongere generatie van kunstenaars. Een andere overeenkomst in het werk van Van Golden en Vanderheyden is dat het onderscheid tussen realisme en abstractie minder strikt gehanteerd wordt. Dit is ook zichtbaar in het werk van Ronald de Bloeme.

Alle drie de kunstenaars kennen hun eigen fascinaties, die zijn geworteld in de zichtbare werkelijkheid en de geheel eigen wijze waarop zij deze verwerken. In de keuze voor de onderwerpen delen ze hun voorkeuren voor de beeldtaal van de media, de kunst zelf en decoratieve patronen. Deze vormen de basis voor nieuwe abstracties, beelduitsneden en uitvergrotingen welke een nieuw perspectief biedt op de werkelijkheid. Deze eigenschappen vormen de rode lijn in de tentoonstelling die te lezen is als een ‘visueel essay’ over de verwantschappen en verschillen tussen de oeuvres. De aandacht wordt hierbij gevestigd op de rol van de waarneming, het toe-eigenen en bewerken van bestaande afbeeldingen én de handeling van het schilderen zelf.

 

JCJ Vanderheyden

In de schilderijen, fotografie en grafiek van JCJ Vanderheyden staat de waarneming -en wat ons geheugen er mee doet- centraal. Minimale vormen domineren het uiterlijk van zijn schilderijen en laten zich interpreteren als kaders, poorten, kruizen, horizonnen en ruitpatronen. Vanderheyden legt zijn observaties vast in regelmatige ordeningen en structuren. Foto’s van landschappen worden gereduceerd tot geschilderde tweedelingen met het blauw van de lucht boven en het landschap in wit beneden. Zijn geschilderde rasters, de zogenaamde Checkerboards zijn afgeleid van onder andere damborden, pixels van televisieschermen en drukwerk, formaties van andere schilderijen (van hem zelf) of van bijvoorbeeld structuren van chromosomen. Een van de laatste Checkerboards (Scarlet and White, 2011) dat hij voor een tentoonstelling met Ronald de Bloeme maakte, is in de tentoonstelling opgenomen. Vanderheyden’s wijze van schilderen is gevarieerd, hij hanteert zowel de losse toets als het monochrome vlak. Dit bepaalt in belangrijke mate het uiteindelijke karakter van zijn schilderijen.

 

Daan van Golden

Daan van Golden isoleert vormen uit de werkelijkheid. Hij beperkt zich tot een aantal motieven uit de dagelijkse werkelijkheid, de kunst en de populaire cultuur die hij op een ingetogen en uiterst geconcentreerde wijze weergeeft. Los van hun oorspronkelijke context krijgen ze abstracte kwaliteiten. Befaamd zijn zijn uiterst nauwkeurig nageschilderde patronen van zakdoeken en verpakkingspapier, die de toon hebben gezet voor zijn oeuvre na 1964. Van Golden reproduceert bestaande afbeeldingen en is niet geïnteresseerd in originaliteit, overtuigd van het idee dat er weinig meer is toe te voegen aan de verbeelding van de grote kunstenaars uit de geschiedenis van de kunst. Van Golden weet door zijn geconcentreerde waarneming en de nauwkeurige uitwerking daarvan tijdens het schilderen intense visuele sensaties op te roepen.

 

Ronald de Bloeme

Ronald de Bloeme is van een jongere generatie dan Daan van Golden en JCJ Vanderheyden. Hij kopieert, reproduceert en deformeert fragmenten uit logo’s, verpakkingen en reclame die hij vervolgens zorgvuldig arrangeert tot nieuwe geschilderde voorstellingen. Van de oorspronkelijke afbeeldingen blijven fragmenten herkenbaar, andere worden abstract. De Bloeme gebruikt de door hem geselecteerde en gedeformeerde afbeeldingen als bouwstenen voor nieuwe composities. Zijn werk is ook wel op te vatten als een complexe remix van formele schilderkunst en populaire cultuur. Geen van beide stijlen krijgt de overhand. De schilderijen zijn herkenbaar en vervreemdend tegelijk, waarbij het lijkt alsof je in hoge snelheid langs een billboard rijdt.

_________________________________________________________________

 

NOOT VOOR DE REDACTIE

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Henny van Leeuwen, Marketing

Telefoon               : 010 - 246 36 62 of 06 - 104 23 487

E-mail                    : henny.van.leeuwen@stedelijkmuseumschiedam.nl

Website                : www.stedelijkmuseumschiedam.nl

 

Adres

Stedelijk Museum Schiedam

Hoogstraat 112

3111 HL Schiedam

 

Openingstijden

Dinsdag t/m zondag 10.00 – 17.00 uur. Gesloten op maandag, Eerste Kerstdag en Nieuwjaarsdag

 

Toegang

9,00                    voor volwassenen

4,50                     CJP

Gratis                                     kinderen tot 12 jaar, Vriendenpas, Rotterdampas, Ontdekschiedamnu pas, Museumkaart, Vereniging Rembrandt en ICOM-pas

 

[fotobijschriften]

Ronald de Bloeme, Kurzstrecke 15, 2010, acrylverf, tape, en emailleverf op papier, 102 x 71,5 cm, collectie Stedelijk Museum Schiedam, foto: Tom Haartsen

 

Daan van Golden, Rode studie, 1982, olieverf en potlood op linnen, 280 x 127 cm, collectie Stedelijk Museum Schiedam, foto: Bob Goedewaagen

 

JCJ Vanderheyden, Airscape 2005, polyvinylverf en temperaverf op doek, 50 x 75 cm, collectie Stedelijk Museum Schiedam, langdurig bruikleen de heer en mevrouw G. Roetgering, foto: Tom Haartsen


Terug naar overzicht
 
NIEUWSBRIEF ONTVANGEN?
 
Meld je aan!
Lees meer