Te zien*

*Kom je kijken?

Er zijn altijd verschillende tentoonstellingen te zien. Benieuwd welke je nu kunt bezoeken of naar uit kunt kijken? Je vindt het hieronder.

Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2024

6 april t/m 23 juni 2024

Victor Crepsley, Sebastian Haquin, Narges Mohammadi, Josse Pyl en Dion Rosina zijn de genomineerden voor de vijftiende editie van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs. Vanaf 6 april is werk van al deze kunstenaars te zien in een tentoonstelling in Stedelijk Museum Schiedam.

Else Alfelt. Eeuwigheid van de maan

6 april t/m 15 september 2024

Dit voorjaar presenteert Stedelijk Museum Schiedam een overzichtstentoonstelling van de Deense kunstenaar Else Alfelt (1910-1974). Binnen de internationale Cobra-beweging verwerft Alfelt zich een geheel eigen plek door haar fascinatie voor natuur en de kosmos. In haar kleurrijke en abstracte landschappen zijn voor haar belangrijke motieven zoals de maan, de zon, bergen, rivieren, spiralen en andere natuurlijke elementen veelvuldig aanwezig.

Geert Mul. Reflecties in een virtuele natuur

6 april t/m 15 september 2024

Van 6 april tot en met 15 september 2024 toont Stedelijk Museum Schiedam de betoverende multimediainstallatie 'Reflecties in een virtuele natuur' (Queries in Algorithmic Landscapes) van de kunstenaar Geert Mul.

DAR x Stedelijk Museum Schiedam

22 juni t/m 10 november 2024

Van 22 juni tot en met 10 november 2024 presenteert Stedelijk Museum Schiedam samen met kunstplatform DAR een internationale groepstentoonstelling. Te zien zijn zes nieuwe ruimtevullende installaties van The Nest (Nairobi, Kenia), Nifemi Marcus Bello (Lagos, Nigeria) en Rotterdam-based kunstenaars Marga Weimans, Ameneh Solati, Yuro Moniz en Elejandro Martinez. Elk van de kunstenaars kiest een specifieke community – waarvan ze zelf deel uitmaken – als inspiratiebron voor het maken van het werk.

Gilleam Trapenberg. Een solo

22 juni t/m 10 november 2024

Vanaf 22 juni 2024 presenteert Stedelijk Museum Schiedam een solopresentatie van het werk van fotograaf Gilleam Trapenberg. De zolderruimte van het museum wordt ingericht met bestaand en nieuw werk uit zijn langlopende serie 'Currents'. Hierin vertelt hij de vele verhalen die op het eiland huizen. Via personen en omgevingen portretteert hij de Curaçaose ziel.

Liefde voor tekenen. Kunstenaars kiezen uit de collectie

6 juli t/m 15 september 2024

De tentoonstelling Liefde voor tekenen is een viering van de tekenkunst. Voor het eerst presenteert Stedelijk Museum Schiedam een grote selectie werken uit de voormalige NOG Collectie, die in 2020 geschonken is aan het museum. Deze collectie bestaat uit ruim 600 tekeningen, schilderijen, sculpturen en multimedia-installaties van geëngageerde moderne en hedendaagse Nederlandse kunstenaars. Het gaat hier om tekenen in de breedste opvatting van het artistieke medium.

Adya en Otto. Pioniers van de avant-garde

28 september 2024 t/m 2 maart 2025

Deze overzichtstentoonstelling in het Stedelijk Museum Schiedam geeft niet alleen inzicht in het leven van dit vooruitstrevende koppel in een woelige periode van de kunstgeschiedenis. Het laat ook het menselijke gezicht zien van Adya en Otto, twee belangrijke pioniers van de twintigste-eeuwse kunst.

I Hit You With a Flower

23 november 2024 t/m 4 mei 2025

Stedelijk Museum Schiedam brengt dit najaar een eerbetoon aan ‘meisjeskunst’ in de oogstrelende tentoonstelling I Hit You With a Flower. Een term die vaak denigrerend wordt bedoeld, maar hier als een geuzennaam wordt gebruikt. Ruim twintig nationale en internationale kunstenaars tonen frivole werken die even aanlokkelijk als intelligent zijn. De tentoonstelling is een visueel genot waarin roze, pastel of juist knalkleuren, goud, glitter, bloemen en andere motiefjes de hoofdrol spelen.

Foto bovenin: Bezoekers in de tentoonstelling Realisme nu. Fotografie: Aad Hoogendoorn